سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کرونا در قم

کرونا در قم

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از نتایج مثبت آزمایش اولیه به عمل آمده از دو نمونه‌ ارسالی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا جدید در قم خبر داد.

کیهان نوین: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، کیانوش جهانپور، چهارشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۲۰، اعلام کرد که «طی دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد.»

به گفته او «دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپB اعلام شده است.»

جهانپور، از انجام «مراحل بعدی آزمایشات» خبر داد که نتیجه قطعی آن، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

او از استقرار تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم خبر داد.

شیوع ویروس کرونا از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد و به دیگر شهرها نیز سرایت کرد. در ابتدا حکومت چین از انتشار اخبار مربوط به این بیماری خودداری ‌کرد اما پس از هفت هفته سکوت درباره این ویروس، ناگزیر به طور رسمی ابتلای شهر ووهان را به این بیماری اعلام و آن را قرنطینه کرد.

علاوه بر چین، ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز به این بیماری مبتلا شدند. ویروس کرونا در چین تا کنون جان دو هزار و چهار نفر را گرفته است.

در ۳۰ ژانویه سال ۲۰۲۰ ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ویروس کرونای جدید وضعیت اضطراری در بهداشت جهانی اعلام کرد.

اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا بود که ویروس کرونا اکنون فراتر از مرزهای چین به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و برای مهار آن تلاشی بین‌المللی نیاز است.

تیدروس دهانوم گیبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت همزمان با اعلام این وضعیت اضطراری بهداشتی گفت: «علت این تصمیم آن چیزی نیست که در چین در حال روی دادن است بلکه به علت آن چیزی است که در نقاط دیگر جهان در حال وقوع است.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'