سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
وجه تشابه تسلیحات حوثی ها با سلاح های تولید شده در ایران

وجه تشابه تسلیحات حوثی ها با سلاح های تولید شده در ایران

گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام می دارد برخی از سلاح‌های جدید که نیروهای حوثی از سال ۲۰۱۹ در اختیار دارند، “مشخصات فنی شبیه سلاح‌هایی دارند که در جمهوری اسلامی تولید شده‌اند.”

کیهان نوین: سازمان ملل متحد ، پیش از این ایران را به کمک غیرقانونی به حوثی‌های یمن متهم کرده بودند.

کارشناسان این سازمان سال پیش در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن را زیر پا گذاشته است.

نوامبر گذشته (چهارم آذر ۹۸) رسانه‌های بین‌المللی گزارش کردند که موشک‌های ضدتانک و برخی سلاح‌های دیگر از یک قایق بادبانی که رهسپار یمن بود در دریای عرب کشف شده است.

چند هفته پس از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی محرمانه به شورای امنیت اعلام نمود دو موشک‌انداز ضدتانک کشف‌شده از این محموله ظاهرا ساخت ایران است و زمان تولید آن‌ها نیز به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باز می‌گردد.

ایران به طور مرتب کمک نظامی به نیروهای حوثی‌ها را رد کرده اما سرتیپ علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، خرداد امسال گفت: جمهوری اسلامی هر چه قدر که بتواند به شبه‌نظامیان حوثی در یمن کمک می‌کند، اما با توجه به محاصره یمن، “نمی شود با دست باز این کار را کرد”.

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از یمن، شامل صنعا را تحت کنترل خود درآورده و از سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حال نبرد با این گروه می باشد.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ با حمله به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری آن کشور، کنترل صنعا را در دست گرفتند. درگیری نظامی بین دو طرف از آن زمان آغاز گردید و ائتلافی منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به پشتیبانی از دولت منصور هادی، به جنگ حوثی‌ها و متحدانش رفته است.


کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'