سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بخشنامه جدید قوه قضاییه برای مقابله با کرونا در زندان ها

بخشنامه جدید قوه قضاییه برای مقابله با کرونا در زندان ها

رئیس قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی، در بخشنامه روز شنبه، ۱۰ اسفند، به تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها دستور داده است از «صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت، جز در موارد ضروری اجتناب کنند».

کیهان نوین: بر اساس این بخشنامه، همچنین محکومانی که محکومیت آنان قطعی شده و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند، «تا پایان فروردین ۱۳۹۹ جز در موارد ضروری نباید به زندان‌ها معرفی شوند».

پیشتر، رئیس قوه قضاییه در روز چهارشنبه، هفت اسفند، نیز طی بخشنامه‌ای اعلام کرده بود برخی زندانیان محکوم به حبس و محکومان پرونده‌های مالی با «اخذ وثیقه مناسب» می‌توانند آزاد شوند.

بر اساس این بخشنامه، زندانیان محکوم به «اقدام علیه امنیت ملی که محکومیت آنها بیش از ۵ سال باشد»، نمی‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

قوه قضاییه ایران عبارت «زندانی سیاسی» را به رسمیت نمی‌شناسد و از عبارت «زندانی امنیتی» استفاده می‌کند. «اقدام علیه امنیت ملی» نیز عبارت رایج مقام‌های قضایی برای اعلام جرم علیه زندانیان سیاسی است.

برخی اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'