سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

واکنش اتحادیه اروپا نسبت به سوءقصد جمهوری اسلامی به یک فعال سیاسی ایرانی درکشور دانمارک

سرویس امنیتی دانمارک اعلام کرده که موفق شده که سوءقصد یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به یک فعال سیاسی در خاک این کشور را خنثی کند. اتحادیه اروپا «حمله» به دانمارک را محکوم کرد اما در همان حال اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران همچنان حمایت می‌کند. مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که اطلاعات «حمله» به دانمارک را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی اسکاندیناوی قرار داده‌اند.

کیهان نوین:روز چهارشنبه  ٩ آبان، نخست‌وزیر دانمارک گفت «در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود هستیم تا اقدام مشترکی [علیه ایران] داشته باشیم». نخست‌وزیر دانمارک در عین حال تأکید کرد که «ما همچنان از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنیم».

اتحادیۀ اروپا نیز واکنش مشابهی داشت و با ابراز تأسف از طرح سوءقصد در دانمارک اعلام کرد که توافق اتمی امری جداگانه است و اروپاییان همان سیاست قبلی خود را در این مورد ادامه می‌دهند.

اما در تهران، وزارت امور خارجۀ ایران سفیر دانمارک را احضار کرد. سخنگوی این وزارتخانه بهرام قاسمی توضیح داد که «در این ملاقات مراتب اعتراض ایران نسبت به واکنش‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی-ایرانی تبار، به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک، به سفیر دانمارک اعلام شد».

روز گذشته دولت دانمارک اعلام کرد که یک فرد نروژی ایرانی‌تبار در خاک سوئد بازداشت شده است. او متهم است که در طراحی سوءقصدی علیه یکی از اعضای جنبش جدایی‌طلب عرب “الاحواز” شرکت داشته است.

سخنگوی کمیسیون اروپا که به نمایندگی از اتحادیۀ اروپا طرح سوءقصد را محکوم کرد، به برخی انتقادها نیز پاسخ داد و گفت که این ایراد که اتحادیه اروپا بیش از حد با جمهوری اسلامی  آسان‌گیری می‌کند، درست نیست. او تأکید کرد که موضوع برجام را نباید با سایر مسائل مخلوط کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'