سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش فشار بر فعالان مدنی کُرد از سوی دستگاه قضایی

دستگاه قضایی حکومت اسلامی  به صورت سیستماتیک بر فعالین مدنی کُردستان فشار مضاعف اعمال می‌کند.

کیهان نوین: روز گذشته یکی از اعضای اصلی کارزار “نه به تانکر مرگ” با نام سامان کریمی فرزند عباس به دادگاه کیفری دو شهر مریوان احضار گردید.

او برگه احضاریه را هنگام مراجعه به دایره ابلاغ شعبه‌ی ١٠١ جهت رسیدگی به امور خانوادگی دریافت کرد.

سامان کریمی

گزارش ارسالی عنوان می‌کند که این جوان ٢٦ ساله امروز دوشنبه، بیست‌ونهم آذرماه در دادگاه حاضر خواهد شد.
تصویر احضاریه‌ی این فعال مدنی حاکی است که “دادستانی مریوان”، شکوائیه را علیه اعضای کارزار مربوطه مطرح کرده است.

سامان کریمی که از هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی نیز به شمار می‌رود روز ٢٢ مهرماه امسال در مریوان بازداشت و پس ٢٥ روز حبس با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی موقتا آزاد شده بود.

آرام فتحی فعال مدنی بازداشت شده با قرار وثقیه ٢٠٠ میلیون تومانی از زندان رهایی یافته است.او اواسط ماه جاری توسط نیروهای ستادخبری اطلاعات شهرستان مریوان بازداشت شد اما پس از آزادی موقت بنابه تصمیم دادستانی مبنی بر تودیع وثیقه، مجددا بازداشت گردید.

آقای فتحی به قتل کولبران و کاسبکاران مرزی به شدت معترض و در چندین حرکت اعتراضی شرکت کرده‌اند.
از دیگر سو، وضعیت صابر نادری مدیر و مهندس شرکت شهیر نرم افزار پویا کماکان مبهم است.

وی که صبح روز چهاردهم ماه جاری از سوی نیروهای اطلاعاتی قروه بازداشت شده در مکان نامعلومی بسر می‌برد و علی‌رغم مراجعه خانواده اما وضعیت ایشان نامعلوم می‌باشد.

منابع مطلع گفتند که خانواده‌ی نادری از سوی مقامات امنیتی قروه و سنندج به بازی گرفته شده‌اند و برای روشن‌شدن وضعیت صابر بهانه‌جویی می‌کنند.

پیشتر شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود که “وضعیت قوه قضاییه روشن است و سالهاست که استقلالش را از دست داده است و تبدیل به شعبه‌ای از وزارت اطلاعات شده است.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'