سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تامین آب مردم روستاهای سرباز از برکه تمساح ها

تامین آب مردم روستاهای سرباز از برکه تمساح ها

مردم برخی از روستاهای سرباز از نبود آب لوله کشی رنج می برند و آب مورد نیاز خود را از برکه گاندوها(تمساح ها) تامین می کنند.

img20160825_104425کیهان نوین: به گزارش رسیده ۱۰تیر ماه امسال بود که خبر مرگ کودک ده ساله سربازی توسط تمساح نقل محافل شد و برخی خواستار دوری این موجودات از مردم و حتی کشته شدن این موجودات که دیگر جزیی از این منطقه هستند شدند اما این تمام ماجرا نیست منطقه باهو کلات شهرستان سرباز زیستگاه عمده تمساح نادر پوزه کوتاه بلوچستان است، این جانور باقیمانده ای از راسته کروکودیل ها که جز خزندگانی هستند که در ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل بر روی زمین می زیسته اند . گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر هم نوع های خود دارد.

یکی از ویژگیهای مهم گاندو پاهای قوی این موجود است که برای پیاده روی های طولانی مناسب است و شاید به همین علت است که می تواند تا خانه های مردم روستا برود هرچند دلیل معمول آن وجود سیلاب های فصلی و انتقال گاندوها به نزدیکی خانه ها است. گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد حداکثر طول آنها چهار تا پنج متر است ولی با طول کمتر و بیشتر نیز دیده می شوند و غذای اصلی شان را ماهی، لاک پشت، پرندگان آبزی و لاشخورها تشکیل داده است.
و از همه مهمتر این است که گاندوها و مردم این منطقه سال‌هاست که در کنار هم زندگی مسالمت‌ آمیزی دارند، مردم گاندوها را دوست دارند، و گاندوها نیز خوی تهاجمی کشنده ندارند و خوب است بدانید که در این بحران ها و کم آبی ها گاندوها و مردم در سیستان و بلوچستان آب را با هم قسمت می ‌کنند و این بخشش در حالی است که هر دو ازبی آبی رنج می برند و خشک سالی چند سال اخیر امانشان را بریده است.

خوب است بدانید اکثر مردم این منطقه خصوصا روستای کشاری از نبود آب لوله کشی رنج می برند و آب مورد نیاز خود را از برکه گاندوها(تمساح ها) تامین میکنند و هوای گرم و کم شدن آب برکه ها باعث نزدیکی مردم منطقه به محدوده گاندو شده به طوری که برای تامین آب مورد نیاز خود مجبورند تا فاصله چندمتری گاندوها نیز پیش بروند و همین نزدیکی بیش از حد، آنهم در زمان تخم گذاری این جانورکه حساس ترین دوره زندگی آن است و باعث احساس خطر بیشتر وی می شود سبب شد تا یک کودک ۱۰ساله جان خود را از دست بدهد.

بعد از این ماجرا بود که صندوق ملی محیط زیست تصمیم گرفت تا «طرح حمایت از میزبانان گاندو» را اجرایی کند، و مطابق آن مردم در صورت رعایت موارد خواسته شده سازمان محیط زیست از آب بهداشتی بهره مند می شوند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'