سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
استفاده دولت آمریکا از اهرم پول برای آزادی زندانیانش در ایران

استفاده دولت آمریکا از اهرم پول برای آزادی زندانیانش در ایران

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، اعتراف کرد که این کشور تا پیش از آزادی زندانی های آمریکایی در ایران، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به مقامات این کشور پرداخت نکرد. او بار دیگر تصریح نمود که پرداخت این پول به هیچ وجه باج‌دهی به مقامات ارشد جمهوری اسلامی در ازای آزادی زندانیان آمریکایی نبوده است.

n00049266-bکیهان نوین: سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا سپس تأکید نمود که هدف از این اقدام برخورداری از اهرم فشار برای به دست آوردن آزادی زندانیان آمریکایی در ایران بوده و اینکه دولت واشنگتن تا آخرین لحظه مطمئن نبود که در فقدان این اهرم فشار طرف ایرانی به وعده اش عمل کند.

براساس این گزراش  دلیل دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما را به باج دهی به دولت ایران در ازای آزادی پنج گروگان آمریکایی و دروغگویی به مردم آمریکا متهم می کند.

در پی افشاگری روزنامۀ “وال استریت ژورنال” دولت آمریکا اعتراف کرد که در ۱۷ ژانویه گذشته معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به یورو و فرانک سوئیس به دولت تهران پرداخت کرد. اما، رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، تأکید نمود که قصد او باج‌دهی به دولتجمهوری اسلامی در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی نبوده است.

در ۱۶ ژانویه گذشته دولت های ایران و آمریکا در اقدامی بی سابقه یازده زندانی را با یکدیگر مبادله کردند : دولت واشنگتن در ازای آزادی هفت ایرانی زندانی در آمریکا توانست آزادی چهار آمریکایی ایرانی تبار و یک آمریکایی زندانی در ایران را به دست آورد. ٢۴ ساعت بعد، دولت آمریکا با بازپرداخت مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به دولت ایران موافقت کرد. این مبلغ مربوط به قرارداد نظامی است که پیش از انقلاب اسلامی میان دو کشور امضا شد و دولت آمریکا بعد از گروگانگیری در سفارتخانه اش در تهران و قطع مناسبت دو دولت در سال ۱۹۸۰هرگز آن را به اجرا نگذاشت.

این بازپرداخت نتیجۀ رأی دادگاه لاهه بود که در داوری خود بدهی دولت آمریکا را به ایران ۴۰۰ میلیون دلار و بهرۀ این بدهی را ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
با این حال، وزارت امور خارجۀ آمریکا در اوایل ماه اوت مدعی شد که موضوع دادگاه داوری لاهه و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران کاملاً از یکدیگر متمایزند، هر چند جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، دیروز پنجشنبه ۱۸ اوت اعتراف کرد که این دو موضوع به هم مرتبط بوده اند. سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفته است : نهایت حماقت و بی مسئولیتی می بود اگر ما برای به دست آوردن آزادی زندانیان آمریکایی در ایران از اهرم فشار ۴۰۰ میلیون دلار استفاده نمی کردیم.

این اعتراف بار دیگر واکنش تُند جمهوری خواهان آمریکا را برانگیخت که از آغاز با توافق اتمی با ایران و همچنین آزاد شدن دارایی های این کشور مخالف بودند. به همین دلیل نیز دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار باراک اوباما را به باج دهی به دولت جمهوری اسلامی ایران و دروغگویی به مردم آمریکا متهم کرد.

مارک دوبوویتز، سخنگوی دونالد ترامپ، نیز به همین مناسبت هیلاری کلینتون را مورد انتقاد قرار داد تا آنجا که وی در مقام وزیر امور خارجۀ پیشین دولت اوباما در طرحریزی سیاست خارجی آمریکا نقش داشته است. دبوویتز می گوید : اکنون وزارت امور خارجۀ آمریکا اعتراف می کند که تا پیش از آزادی زندانیان آمریکایی در ایران مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به این کشور پرداخت نکرده است و این خوب عین تعریف “باج” است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'