سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مرگ 45 پناهجو به علت غرق شدن قایقی در سواحل لیبی

مرگ 45 پناهجو به علت غرق شدن قایقی در سواحل لیبی

شنبه ۲۸ می  نیروی دریایی ایتالیا اعلام کرد که پس از غرق شدن قایقی حامل پناهجویان در سواحل لیبی جنازه ۴۵ پناهجو یافت شد.بنا به این گزارش ۱۳۰ پناهجو نجات یافتند که در میان آن‌ها زنان و کودکان بسیاری بودند.

downloadکیهان نوین: این حادثه سومین رویداد از این دست در چند روز اخیر است. در دو حادیه دیگر در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۵ و ۲۶ می) بیش از ۱۲۰ پناهجو جان خود را از دست دادند. روز جمعه نیز ۳۰ پناهجو جان باختند.

به گفته مقام‌های ایتالیا، با نجات حدود ۶۰۰ پناهجو در روز شنبه (۲۸ مه – هشتم خرداد) شمار پناهجویانی که توسط ناوچه‌های اروپایی در یک هفته گذشته در دریای مدیترانه نجات یافته‌اند به ۱۳ هزار نفر رسیده که افزایش کم سابقه‌ای در نوع خود است.

در رشته عملیات‌‌های روز شنبه که قایق پناهجویان از آبهای لیبی به سوی ایتالیا روانه بود، کشتی‌های ایتالیایی، ایرلندی و آلمانی مشارکت داشتند.

با توجه به فصل بهار و بهبود شرایط جوی، دریای مدیترانه اکنون مسیر اصلی پناهجویانی شده که از آفریقا به سوی اروپا روانه می‎شوند.

استفاده از این مسیر به ویژه بعد از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر نحوه پذیرش و استرداد پناهجویانی که از آبهای ترکیه به سوی یونان می‌رفتند، روند صعودی به خود گرفته است.

بر اساس آمار سازمان ملل از آغاز سال جاری میلادی تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در حوادث مختلف مسیر لیبی به ایتالیا جان خود را از دست داده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'