سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تشدید فشارها بر شهروندان بهایی در بندر عباس

تشدید فشارها بر شهروندان بهایی در بندر عباس

موج جدید فشارها بر شهروندان بهایی دامنگیر قسمت‌های جنوبی ایران نیز شد.

10102کیهان نوین: به رغم اینکه چند سالی است اداره‌ اماکن بندر غباس، ارعاب و تهدید کسبه‌ بهایی برای به تعطیلی کشاندن مغازه‌ها و شرکت‌های آنان را در دستور کار داشت ، در روزهای اخیر به اقدامات خود شدت بخشیده و اقدام به تعطیلی چند مغازه‌ بهاییان کرده است.
طی ماه‌های اخیر چند مغازه‌ عینک‌سازی ازجمله عینک سناتور، عینک جزیره و عینک زایس پلمپ شده‌اند.
۸ اردیبهشت ‌ماه جاری، یک روز قبل از نهم رضوان که روز تعطیل مذهبی بهاییان است، اداره اماکن به کلیه مغازه‌های بهایی مراجعه کرده و متذکر شده است که نباید در این روز مغازه‌هایشان را تعطیل کنند و در همان روز به عینک گامرون هم اخطار پلمپ داده شد.
عمده‌ این اقدامات با هدایت شخصی به نآم سروان حسن زند، ریاست دایره‌ تخصصی اداره اماکن بندرعباس صورت می‌پذیرد که مسئولیت اعمال فشار اقتصادی بر بهاییان بندرعباس را برعهده داشته و با کمک وحمایت اداره اطلاعات این شهر به بازجویی و تفتییش عقیده و تحقیق درباره‌ زندگی خصوصی افراد پرداخته و سعی به تشویق آنان به خروج از کشور دارد. وی اقدامات خود را از سال ۹۰ آغاز کرده است و با گذشت زمان به آن‌ها شدت بخشیده است.
حسن زند ازجمله افرادی بوده که در سال‌های گذشته به شدت پیگیر وضعیت کسب و کار عطاالله رضوانی یک شهروند بهائی بوده و بارها با تهدید سعی در تعطیلی و محدود ساختن فعالیت اقتصادی وی داشت تا در پی قتل این شهروند بهایی ، فعالیت اقتصادی این خانواده برای مدتی متوقف شد.

با این وجود پس از تشدید فشارها بر بهائیان ، اسفند ماه گذشته عینک‌سازی سناتور که محل کسب‌وکار کورش رضوانی پسر این مقتول بود ، پلمپ شد.
اداره اماکن همچنین چند شرکت نصب و خدمات آسانسور بهاییان را هم پلمپ کرده و نسبت به پایان فعالیت اقتصادی ، از آنان تعهد گرفته شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'