سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی محور دیدار روسای جمهور دو کشور

روسای جمهور دو کشور ایران و آفریقای جنوبی در ارتباط با روابط اقتصادی ،تجاری و همچنین علمی ،فناوری و منطقه‌ای و بین المللی، گسترش توریسم، مبارزه با تروریسم و همكاری در مسایل بین المللی و برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آفریقای جنوبی مذاكره کردند.

indexکیهان نوین: حسن روحانی امروز یکشنبه 5 اردیبهشت در دیدار با جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، استحكام روابط دو كشور را بسیار مهم دانست و از ایران به عنوان كشور مهم درمنطقه حساس خاورمیانه و همچنین كشور آفریقای جنوبی به عنوان كشور مهم قاره آفریقا یاد کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نلسون ماندلا به عنوان شخصیتی كه در دوران مبارزه به عنوان یكی از رهبران بزرگ این كشور مورد احترام مردم آفریقا ومردم ایران اشاره کرد و اینکه صادرات نفت ایران به آفریقای جنوبی پس از انقلاب قطع شد چون به گفته او رژیم آپارتاید بر سر کار بود.

او با تاکید بر اینکه پس از روی کار آمدن دولت جدید همواره رابطه جمهوری اسلامی با این آفریقای جنوبی صمیمی‌ بوده است در خصوص دیدار خود با زوما افزود در مذاكرات خصوصی و عمومی امروز، راجع به فعالیت درآوردن ظرفیت‌های دو كشور در زمینه روابط اقتصادی ،تجاری و همچنین علمی ،فناوری و منطقه‌ای و بین المللی مذاكره صورت گرفت.

روحانی ضمن تاکید بر گسترش روابط دو كشور در زمینه صنعت، معدن و انرژی اضافه کرد با توجه به جایگاه آفریقای جنوبی، می تواند مركز اتصال ایران به آفریقا باشد و بنادر ایران هم می توانند از طریق كریدور جنوب به شمال ، آفریقا را با آسیای مركزی، قفقاز، روسیه و همچنین اروپای شرقی اتصال دهند.

گسترش توریسم، مبارزه با تروریسم و همكاری در مسایل بین المللی و برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آفریقای جنوبی از جمله دیگر موضوعات مورد بحث دو رئیس جمهور بود.

روحانی گفت او و رئیس جمهور آفریقا بر حال مشکلات یمن، سوریه و عراق از طریق گفتگو و راه حل سیاسی اشتراک نظر داشتند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'