سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
واکنش رفسنجانی به رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان

واکنش رفسنجانی به رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی به شدت نسبت به افزایش رد صلاحیت‌ شدگان  نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری به ویژه حسن خمینی و همچنین مجلس شورای اسلامی اعتراض کرد و خطاب به شورای نگهبان گفت: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟»

440414_711کیهان نوین:  هاشمی رفسنجانی دوشنبه ۱ فوریه در مراسم سالگرد بازگشت خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی به ایران که در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، گفت که همگان باید خود را بدهکار بیت خمینی بدانند.

او با اشاره به رد صلاحیت حسن خمینی نوه بنیانگذار نظام ایران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما تریبون داد؟ صداوسیما برای شما باشد؛ اگر امام و نهضت و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نیز نبودند».

شورای نگهبان قانون اساسی ایران که وظیفه بررسی صلاحیت نامزدها را عهده دار است و هاشمی رفسنجانی به عملکرد آن اعتراض کرده، ۱۲ عضو دارد. ۶ عضو از روحانیون هستند که رهبر ایران آن‌ها را انتخاب می‌کند. ۶ عضو دیگر حقوقدان هستند که مجلس شورای اسلامی از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه آن‌ها را نامزد کرده، آن‌ها را انتخاب می‌کند.
روند رد صلاحیت‌های دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بسیار گسترده بود و اکثر نامزدهای منتسب به جریان اصلاح طلب یا حتی جریان موسوم به معتدل نزدیک به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را شامل شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در این باره گفت: «باید بگذارید مردم به هر که می خواهند رای دهند. من که قدرتی ندارم که فشار بیاورم که در مورد تایید صلاحیت ها تجدیدنظر شود.»
او به ثبت‌نام ۱۲ هزار تن برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و رد صلاحیت‌ها را سیاسی دانست.

هاشمی رفسنجانی در این باره گفت: «البته من هم عقیده دارم که نمی شود ۱۲ هزار نفر با هم رقابت کنند اما راهش این است که از قبل قانونی بگذاریم و نه در جهت سیاسی بلکه در جهت واقعی صلاحیت ها را مشخص کنیم».
او ادامه داد: ««این که مردم اسم بنویسند و بگوییم نمی توانیم احراز کنیم، معلوم است که چند نفر نمی توانند پرونده چند هزار نفری را بررسی کنند».

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'