سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نامه ی ۱۶۵ تن از هنرمندان و فعالان اجتماعی در اعتراض به تشدید سرکوب هنرمندان

نامه ی ۱۶۵ تن از هنرمندان و فعالان اجتماعی در اعتراض به تشدید سرکوب هنرمندان

۱۶۵ نفر از هنرمندان و فعالان اجتماعی ایران طی نامه ای تشدید سرکوب هنرمندان را محکوم کرده و به خصوص به احکام سنگین صادره برای یوسف عمادی، حسین و مهدی رجبیان اعتراض کرده اند.

C2D3E84E-51A2-43DA-9A7A-B91B510CEFCA_mw1024_s_nکیهان نوین: مهدی رجبیان و یوسف عمادی، موسیقی دان و حسین رجبیان فیلم ساز که در انتظار حکم دادگاه تجدیدنظر هستند، دو سال پیش بازداشت شدند و درحال حاضر به قید وثیقه آزاد هستند.

آنها اردیبهشت ماه به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند.

در نامه هنرمندان و فعالان که از جمله به امضای شهرنوش پارسی پور، محسن نامجو و مهرانگیز کار رسیده آمده است که هنرمندان و اهالی فرهنگ به علت “بازداشت ها و حکم های سنگین و ممنوعیت فعالیت” در ماه های اخیر “روزهای دشوارتری را نسبت به قبل می گذرانند”.

در این نامه با اشاره به پرونده برادران رجبیان و یوسف عمادی آمده است:‌ “این هنرمندان که در سال ۱۳۹۲ ابتدا چندین هفته را در محلی نامعلوم در حبس سپری کرده و تحت شکنجه، فشار و اجبار به اعتراف تلویزیونی قرار گرفته بودند و سپس بیش از دو ماه را در بند دو-الف زندان اوین در انفرادی گذرانده و بعد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای هر یک، آزاد شده بودند، در دادگاه بدوی که در سال جاری برگزار شد، مجموعا به گذراندن هجده سال حبس محکوم شدند.”

در ادامه آمده است:‌ “صدور چنین حکم‌هایی از سوی نهادهای قضایی، بیشتر می‌تواند در مورد جانیان باورپذیر باشد تا هنرمندان. اما متاسفانه در ایران امروز، مجازات‌های به مراتب شدیدتری را برای هنرمندان به نسبت جنایتکاران شاهدیم. ما اهالی موسیقی و فرهنگ امضاکننده‌ این متن، ضمن محکوم کردن اعمال هر نوع فشار و سرکوب در مورد هنرمندان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این سه و پایان یافتن این شیوه‌ برخورد با هنرمندان هستیم.”

جعفر پناهی، آسیه امینی، شاهین نجفی، هانیبال یوسف، صفورا و ملودی صفوی، اروین خاچیکیان، رعنا منصور و حامد نیک پی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

پیشتر انجمن آزادی بیان موسیقی(فری میوز) به همراه ۹ سازمان حقوق بشری با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه و دیگر مقام‌های ایرانی خواستار تبرئه این سه نفر شده بود.

اوله ریتوف، مدیر اجرایی فری میوز، نوشت: “ایران هر چه اعتبار ایران از گفتگوهای هسته‌ای به دست آورده با شیوه‌های بی رحمانه دستگیری و ارعاب هنرمندان، رسانه‌ها و جامعه مدنی از دست می‌دهد.”

مهدی رجبیان موسس سایت موسیقی “برگ موزیک” است. یکی از اتهامات آقای رجبیان این است که برگ موزیک با انتشار موسیقی زیرزمینی “قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات” را داشته است.

یک منبع آگاه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران گفته که مهدی رجبیان، در حال ضبط پژوهش تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیوی شخصی و هارد دیسک‌های حاوی صداهای ضبط شده متوقف شد.

یوسف عمادی نیز آهنگساز است و در زمان بازداشت مسئولیت فروش سی‌دی‌های سایت برگ موزیک را برعهده داشت.

اما حسین رجبیان ارتباطی با سایت برگ موزیک ندارد. او پس از اتمام اولین فیلم سینمایی‌اش دستگیر و فیلم مذکور که دارای مجوز ساخت هم بود توقیف شد و هنوز تصاویر و صداهای نهایی شده فیلم به او بازگردانده نشده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'