سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مصوبه جدید مجلس جهت بررسی جرائم سیاسی

امروز یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴نمایندگان مجلس در مصوبه جدید خود اعلام کردند که توهین به رؤسای قوا و نمایندگان مجلس بدون قصد ضربه زدن به اصل نظام “جرم سیاسی” محسوب می‌شود.

images(4)کیهان نوین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان، ماده یک طرح جرم سیاسی را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، هر یک از جرایم مطرح در ماده ۲ این قانون مانند توهین و افترا به رؤسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص، وزرا، رییس‌جمهور، معاونان رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای شورای نگهبان چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی و خارجی کشور ارتکاب یابد، حتا بدون آنکه مرتکب جرم ضربه زدن به اصل نظام باشد جرم سیاسی محسوب می‌شود.

نمایندگان مجلس ماده ۲ این طرح را به تصویب رساندند که طبق آن جرایم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده یک این قانون جرم سیاسی محسوب می‌شوند:

الف- توهین یا افترا به روسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رییس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان.

ب- توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی که در قلمرو ایران وارد شده است.

با رعایت مفاد ماده ۵۱۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات.

پ- جرایم مندرج در بندهای «د» و «ه» ماده ۱۶ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب ۱۳۶۰/۶/۷.

ت- جرایم مقرر در قوانین انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا به استثنای مجریان و ناظران انتخابات.

ث- نشر اکاذیب.

نمایندگان مجلس با ۱۱۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'