سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شروع مذاکرات صلح سوریه در ژنو

شروع مذاکرات صلح سوریه در ژنو

نمایندگان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مذاکرات خود را با استفان دی میسترا، نماینده سازمان ملل در ژنو سوئیس آغاز کردند.

3E60A09A-53C2-4B84-950D-B080DB034DA8_cx0_cy11_cw0_mw1024_s_n_r1کیهان نوین: حسن عبدالعظیم، از چهره های بانفوذ مخالف دولت سوریه گفته است که بسیاری از گروه‌های مخالف برای شرکت در مذاکرات به ژنو سفر کرده اند.

این در حالی است ک پیشتر برخی از گروه‌های مخالف تهدید کردند که تا زمان دستیابی به توافقی مبنی بر متوقف شدن بمباران غیرنظامیان در این مذاکرات شرکت نمی کنند.

استفان دی میسترا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در پیامی ویدئویی به مردم سوریه گفته است نباید اجازه داده شود که این مذاکرات شکست بخورد.

طی تقریبا پنج سالی که از جنگ در سوریه می گذرد بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.یازده میلیون نفر هم مجبور به ترک خانه هایشان شده اند.

آخرین بار در فوریه سال ۲۰۱۴ بود که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در سوریه پس از دو دور بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.

سازمان ملل دولت سوریه را به این دلیل که حاضر نشد درباره خواسته مخالفان برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مذاکره کند، در شکست این گفتگوها مقصر دانست.

در مذاکرات جاری، گروه‌های شرکت کننده در اتاق های جداگانه حضور خواهند داشت و مذاکرات با میانجی‌گری مقامات سازمان ملل انجام خواهد شد. انتظار می‌رود که این مذاکرات تا شش ماه ادامه یابد.

برقراری آتش بس، ارسال کمک های بشردوستانه و مقابله با تهدیدات گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از جمله اولویت های فوری در این مذاکرات است. اما هدف نهایی برقراری صلح است که شامل ایجاد دوره ای انتقالی و برگزاری انتخابات در سوریه است.

بشار اسد موافقت کرده است که هیاتی را به مذاکرات ژنو بفرستد، اما ‘هیات عالی مذاکره‌کننده’ که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است و ماه گذشته تشکیل شده، اعلام کرده که “مطمئنا” هیاتی به ژنو اعرام نخواهد کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'