سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“سود حجاب اجباری به جامعه می رسد”

“سود حجاب اجباری به جامعه می رسد”

سکینه عمرانی؛ نماینده مجلس: سود حجاب اجباری به جامعه می رسد.

indexکیهان نوین: هشتاد سال پیش همین موقع، امضای رضا شاه پای برگه‌ای نشست که زنان و دختران ایرانی را از  استفاده از چادر و روبنده و روسری منع می‌کرد، آغاز کشف حجاب اجباری. داستانی که هنوز محل بحث و گفت و گوست. طرفداران کشف حجاب اجباری معتقدند فرمان رضاخانی باعث شد زنان از پستوها بیرون بیاییند و به پیشرفت زنان در جامعه منتهی شد.

گروه مخالف می گویند فرمان او باعث شد فرهنگ غربی به فرهنگ ایرانی اسلامی رخنه کند و زنان از الگوی زن غربی تبعیت کنند. برخی دیگر هم مخالف هستند اما با استدلالی دیگر؛ آنها مخالف هر اجباری هستند و معتقدند هم کشف حجاب اجباری و هم حجاب اجباری، باعث سلب آزادی و اختیار زنان می‌شود. سکینه عمرانی نماینده مجلس شورا، موافق حجاب اجباری و مخالف کشف حجاب اجباری است. او معتقد است حجاب برای زنان احترام و عزت همراه می‌آورد و کشف حجاب اجباری یکی از تاریکترین نقاط تاریخ ایران است. با این نماینده مجلس در سالگرد کشف حجاب اجباری درباره نظرات دیگری که در این باره وجود دارد، گفت وگوی کوتاهی انجام دادم.

بسیاری از مخالفان حجاب از کشف حجاب اجباری دفاع می‌کنند، نظر شما چیست؟کشف حجاب اجباری در واقع یک نقطه سیاه و دردناک در تاریخ ایران بود. تاقبل از آن زنان ایران محجبه بودند. زن ایرانی چهره‌های فرنگی را قبول نداشت و حضور رنگی و آرایش کرده زنان در جامعه قبح داشت. کشف حجاب اجباری زنانی را که به حجاب ایمان داشتند، خانه‌نشین کرد و زنانی را که اعتقادی به حجاب نداشتند با جریانات کشف حجاب همراه کرد و قبح حضور عریان در انظار نامحرمان را ریخت. این موضوع واقعا ضربه بسیار بزرگی به روحیه خانم‌ها وارد کرد و قبح حضور ناشایست بانوان در جامعه در بین خانواده‌هایی که پایه‌ی مذهبی نداشتند، شکست. نداشتن حجاب در جامعه در ارتباط با رابطه با جنس مخالف حتی در زمینه کاری تاثیر منفی گذاشت. به‌هرحال وقتی این اتفاقات به صورت گسترده به وجود بیاید جامعه رو به انحطاط و نابودی می‌رود. بنابراین واقعا کشف حجاب در ایران، تزلزل یک واجب دینی بود که خلل بزرگی در جامعه وارد کرد. مشکلات و پیامدهای اجتماعی فراوانی را به دنبال داشت، به آنجا رسید که بدن‌های نیمه عریان زنان در خیابان‌ها می‌دیدیم. گرچه اندک بودند اما اثرات بدی در جامعه داشتند، چون زمینه‌ای شد برای رسوخ فرهنگ غربی در فرهنگ اسلامی و مشکلات فراوان اجتماعی را به دنبال داشت.

بعضی می‌گویند کشف حجاب به پیشرفت زنان در جامعه کمک کرد، حجاب مانعی برای حضور زنان در جامعه بود…اتفاقا من معتقدم زنی که محجبه هست، می‌تواند خیلی بهتر و سالم‌تر در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کند. من خودم به شخصه می‌بینم وجود حجاب و پوشش خانم‌هایی که امروز در مجلس هستند، یک حرمتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به عقیده من حجاب به دیگران می‌فهماند که با احترام با او رفتار کنند. گاهی می‌گویند حجاب مصونیت است اما من می‌گویم: چادر و حجاب حتی فراتر از مصونیت است و در واقع دیگران را وادار می‌کند که با احترام و نه با دیده‌ تحقیرآمیز با خانم‌ها رفتار کنند. حتی بعضا حجاب و رفتار سنگین یک خانم، آقایانی که بعضا ممکن است در نگاه شان تزلزل داشته باشند را وادار می‌کند مراقب نگاه و حرکات شان باشند. آن‌ها را به احترام وادار می‌کند. چادر و حجاب کامل جلوه‌ای از یک کرامت انسانی را به نمایش می‌گذارد.

برخی معتقدند اگر کشف حجاب اجباری بد است، حجاب اجباری هم اشتباه است …من با این حرف موافق نیستم، چون حجاب اجباری یک اثر مثبت در اجتماع می‌گذارد و یک ارزش محسوب می‌شود البته نه این‌که دعوت به حجاب به قول معروف همراه با خشونت باشد. بلکه باید همراه با امر به معروف و نهی از منکر باشد، در این صورت تاثیر مثبتی دارد. حتی اگر فرد اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما از آن‌جایی که حجاب جزو ارکان دین است و افراد حس کنند که باید در جامعه حجاب شان را رعایت کنند، بسیار خوب است. من موافق دعوت به حجاب همراه با خشونت علیه زنان و ضرب وشتم و بغض و غیض و به قول معروف چیزهایی که مخالف اصول امر به معروف و نهی از منکر هستند، نیستم. من معتقدم حجاب باید با زبان مهربانی و از طریق امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود و همه از آن اطاعت کنند، حتی اگر اعتقادی نداشته باشند. در این صورت سودش به کل جامعه می‌رسد. چون مساله حجاب زن یک مورد شخصی نیست و سود اجتماعی هم دارد. بنابراین همه افراد جامعه نسبت به این اصول باید حساسیت نشان دهند و نباید کوتاه بیایند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'