سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از اجرای توافق هسته ای به تهران

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد از اجرای رسمی توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ وارد تهران شد. او در جریان سفر به خود به تهران از جمله با رئیس جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

n00051930-bکیهان نوین: روز دوشنبه ۲۸ دی ماه  یوکیا آمانو وارد تهران شد. سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها یک روز پس از اجرای رسمی توافق‌نامه اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ صورت می‌گیرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی از جمله مقام‌هایی هستند که آمانو در جریان سفر به ایران با آنها دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

روز دوشنبه  ۲۸ دی به نقل از حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش داد که سفر آمانو به تهران در چارچوب توافقات بین ایران و آژانس انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز امیدواری از موفقیت‌آمیز بودن سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تصریح کرد که این سفر “یک سفر فوق‌العاده و خاص نیست”.

پیشتر نیز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشته بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی تهران خواهد شد تا زمینه ادامه اجرای توافق جامع را فراهم کند.

آنگونه که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش کرده، یوکیا آمانو قصد “بازید از جایی” را ندارد.

کمالوندی در گفت‌وگویی دیگر با شبکه اول صدا و سیمای جموری اسلامی متذکر شد که هدف دیدار آمانو “کوتاه کردن دوره‌ی هشت‌ساله‌ای است که در برجام برای آژانس پیش‌بینی شده تا به صدور این گواهی برسد که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است”.

علی‌اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی که قرار است با آمانو دیدار کند، روز یکشنبه  ۲۷ دی اجرای برجام را “اتفاق بزرگی برای آژانس بین‌المللی” خوانده و گفته بود: «نباید آژانس بین المللی انرژی اتمی را صرفا ازمنظر بازرسی ببینیم؛ این بخشی از کار آژانس است. با اجرای برجام قطعا همکاری ما در استفاده از خدمات آژانس بسیار زیاد توسعه می یابد.»

آمانو نیز خود روز یکشنبه (۱۷ ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران همه گام‌های مقدماتی لازم را برای آغاز اجرای برجام برداشته است. او همچنین تأکید کرد که حال “روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای شده است”.

بر اساس توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی پذیرفته است که پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) را به مدت هشت سال به صورت داوطلبانه به اجرا درآورد. پس از آن نیز قرار است دولت ایران لایحه اجرای دائمی این پروتکل را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'