سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حمله یک معتاد با سرنگ به وزیر بهداشت افغانستان

حمله یک معتاد با سرنگ به وزیر بهداشت افغانستان

وزارت صحت (بهداشت) افغانستان تایید کرد که فیروزالدین فیروز وزیر صحت از سوی یک معتاد به مواد مخدر با سرنگ مورد حمله قرار گرفته، اما آلوده شدن آقای فیروز به ویروس ایدز را رد می‎کند.

imagesکیهان نوین: این حمله هفته قبل هنگامی رخ داد که وزیر صحت با گروهی از پزشکان شماری از معتادان به مواد مخدر را از زیر پل سوخته در غرب کابل به یک درمانگاه انتقال می‌دادند.

اسماعیل کاووسی مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت صحت  گفت که آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهد که صحت آقای فیروز خوب است.

او افزود: “روز یکشنبه شام بود که شخصی سوزن سرنگی را به شانه آقای وزیر تماس داد. وزیر صحت حالا کاملاً صحتمند است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هیچ مشکلی وجود ندارد.

مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت افغانستان گفت: “از لحاظ فنی می‌دانیم که ویروس اچ‌آی‌وی بیشتر از پانزده ثانیه در فضای باز زنده نمی‌ماند.”

آقای کاووسی شایعه‌ها در مورد سفر وزیر صحت به بیرون از کشور برای انجام آزمایش‌های بیشتر در این مورد را رد و تاکید کرد که وزیر صحت‌عامه به بیرون از کشور سفر نکرده و در کابل هست.

او گفت که این حمله احتمالاً برنامه‌ریزی شده بود و کسانی در عقب آن دست دارند که با انتقال معتادان به درمانگاه مخالفند.

هر چند این مقام وزارت صحت کسی را مشخصاً متهم به برنامه ریزی این حمله نکرد، اما گفت که احتمالاً قاچاقچیان مواد مخدر در این کار دارند، چرا که به گفته او، آنها روزانه صدها میلیون دلار مواد مخدر برای مصرف در اختیار معتادان قرار می دهند و از آن سود کلانی را به جیب می زنند.

مسئول دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت افزود که قاچاقچیان مواد مخدر نمی خواهند که معتادان از زیر پل سوخته به جای دیگری منتقل شوند. شمار این معتادان به صدها نفر می رسد و برخی گزارشها حاکی از این است که دسترسی به مواد مخدر در این جا آسان است.

در افغانستان حدود سه و نیم میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند. کشوری که بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر است و به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیز مبدل می‌شود.

اخیراً دولت پایگاه نظامی فنیکس در شرق کابل را، که محل استقرار نظامیان خارجی بود، به محل درمان و آموزش حرفه‌ای معتادان مبدل کرد.

تا حال بیش از ۵۰۰ تن از معتادان به این درمانگاه منتقل شده‌اند. وزارت صحت می‌گوید این روند مختل نشده و به‌زودی آقای فیروز به زیر پل سوخته خواهد رفت و گروه دیگری از معتادان را به این اردوگاه منتقل خواهد کرد.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'