سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تخریب بخشی از زیستگاه پرندگان در استان گلستان

تخریب بخشی از زیستگاه پرندگان در استان گلستان

عملیات تغییر کاربری جزیره آشوراده به منطقه گردشگری که مدتی پیش متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد. روزنامه اعتماد گزارش داد این منطقه در آستانه «ورود به شرایط جبران‌ناپذیر تخریب زیستگاهی» قرار دارد.

10894934_1572679052969773_917965515_nکیهان نوین: این روزنامه، امروز پنج‌شنبه ۲۴ دی گزارش داد: سال گذشته و پس از سخنان  علی خامنه‌ ای، رهبر جمهوری اسلامی  در خصوص برخورد با «تعدی به جنگل‌ها»، سازمان بازرسی کشور دستور توقف عملیات گردشگری را در جزیره آشوراده صادر کرد اما اکنون استانداری گلستان از ادامه اجرای طرح گردشگری در این پناهگاه محیط زیست خبر داده است.

همچنین اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست گلستان نیز که یکی از مدافعان تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری است، گفت در این جزیره، ساخت‌وسازهایی متناسب با استانداردهای محیط زیست احداث می‌شود.

این ساخت‌وساز‌ها شامل هتل، پارک آبی، انواع ورزش‌های آبی موتوری در زیستگاه پرندگان، اجرای کنسرت موسیقی زنده در جزیره، زمین گلف و تنیس و موتورسواری، بازار، بازارچه و رستوران می‌شود.

جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است. پناهگاه حیات وحش میانکاله در جزیره آشوراده یکی ازمهم‌ترین زیستگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از مناطق چهار گانه حفاظتی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت.

جزیره آشوراده و تمامی شبه‌جزیره میانکاله در حالی که هر ساله پذیرای بیش از ۶٠٠ هزار پرنده مهاجر زمستان گذران است، هفته گذشته شاهد حضور ده‌ها فروند قایق شکارچیانی بود که شمار زیادی از پرندگان مهاجر را شکار کردند.

اعتماد نوشت: «این روز‌ها در بسیاری از تالاب‌های دنیا، طبیعت‌گردان سمفونی انواع غاز و اردک و درنا و قو را به تماشا نشسته‌اند اما در میانکاله و آشوراده همه مسئولان در رده ملی و محلی در تدارک ساخت‌وساز و اجرای موسیقی زنده در قلب امن‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در غرب آسیا هستند.»

به‌گفته اسماعیل کهرم، مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست ایران، این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واگذاری جزیره آشوراده کرد اما در ‌‌نهایت محیط زیست به گردشگری باخت و زور مسئولان محیط زیست به دولت نرسید.

کهرم می‌گوید: «اطمینان دارم که در آینده نه‌چندان دور از محیط زیست این منطقه همانند آن‌چه که برای بسیاری از جزایر و مناطق بکر دنیا همچون جزایر قناری پیش آمده، چیزی باقی نمی‌ماند.»

با اینکه «ستاد مردمی نجات آشوراده» با استناد به قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست، الحاق ایران به کنوانسیون حفظ تنوع زیستی، کنوانسیون مهار بیابان‌زایی و همچنین با ارجاع به نظر «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» یا IUCN بار‌ها به دولت هشدار داده که جزیره آشوراده جزو مناطق حفاظت شده است و به هیچ‌وجه امکان تبدیل آن به منطقه گردشگری وجود ندارد اما دولت گویا راه خود را می‌رود و قرار است به‌زودی طرح گردشگری در این جزیره به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'