سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تاثر عمیق کابل از تنش در روابط تهران و ریاض

تاثر عمیق کابل از تنش در روابط تهران و ریاض

حکومت افغانستان با ابراز تاثر عمیق از تنش به وجود آمده میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، هر دو کشور را به حل اختلافات شان از ورای مذاکرات ترغیب کرد.

ladda ned (1)کیهان نوین: ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که تنش در روابط دیپلوماتیک تهران و ریاض به سود این دو کشور، منطقه و جهان نیست.

اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعۀ عربستان از سوی حکومت آن کشور با واکنش تند رهبران ایران روبرو شد، تا جاییکه مظاهره کننده‌گان خشمگین بر تعمیر سفارت در تهران و قنسولگری عربستان در مشهد یورش بردند.

ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به مکلفیت کشورهای میزبان به تامین امنیت ماموریت های دیپلوماتیک خارجی گفته است که حمله بر سفارت و قنسولگری عربستان سعودی در ایران، مخالف کنوانسیون ویانا و سایر میثاق های بین المللی در امور دیپلوماتیک است.

شمار زیاد کشور های عرب متحد عربستان سعودی پس از بروز تنش میان تهران و ریاض روابط دیپلوماتیک شان را با ایران قطع کردند، اما پاکستان یکی از متحدان دیرینۀ عربستان نیز موقف شبیه افغانستان را اختیار کرده و هر دو کشور را به توسل به روشهای مسالمت آمیز ترغیب کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'