سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بحث و تبادل نظر نشست سران سه جانبه در رابطه به روند صلح در افغانستان

بحث و تبادل نظر نشست سران سه جانبه در رابطه به روند صلح در افغانستان

سران افغانستان، پاکستان و معاون رئیس جمهور امریکا در یک نشست سه جانبه در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

12509784_10154573273389298_1117123737334160531_n

کیهان نوین: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، نواز شریف، صدراعظم پاکستان و جوبایدن معاون رئیس جمهور امریکا در این دیدار در رابطه به روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور در این نشست بار دیگر بر ضرورت پایان عاجل خشونت و دستیابی مردم افغانستان به صلح تاکید کرد.

محمد اشرف غنی و جو بایدن تاکید کردند که روند صلح افغانستان باید در گفتگو‌ها و سطح کاغذ باقی نمانده بلکه گام‌های عملی در این راستا برداشته شود و از همین رو موافقت صورت گرفت تا تاریخ دقیق گفتگو‌ها به منظور برداشتن گام‌های عملی بخاطر تامین صلح در افغانستان بزودی مشخص گردد.

به گفته وی، در حالی که برای طالبان مشوق‌هایی بخاطر یکجا شدن به پروسه صلح در نظر گرفته خواهد شد اما در رابطه به قانون اساسی و حقوق زنان هیچ گونه معامله یی صورت نخواهد گرفت و اصلاحات در این رابطه تنها در روشنایی قانون اساسی افغانستان انجام خواهد شد.

مقام‌های سه کشور در عین حال ضمن درخواست از مخالفان مسلح به پذیرش صلح، بر شناسایی آنهایی که به این پروسه یکجا می‌شوند، تاکید کردند.

اشتراک کننده گان نشست خاطر نشان نمودند که دروازه صلح برای تمام کسانی که به این پروسه یکجا می‌شوند، باز است.

صدراعظم پاکستان نیز گفت که باید در مقابل کسانی از پروسه صلح خودداری می‌ورزند، از راه‌های دیگر از جمله نیروی نظامی استفاده شود.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که محمد اشرف غنی یک هفته قبل گفته بود که به طور محتاطانه به تلاش‌های منطقه یی برای تامین صلح در افغانستان خوشبین است.

نمایندگان افغانستان و پاکستان در جریان یک ماه اخیر در دور اجلاس چهارجانبه با حضور نمایندگان ارشد امریکا و چین در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده‌اند و از حصول پیشرفت در پیوند با آغاز گفتگوهای صلح با طالبان سخن گفته‌اند.

 قرار است دور سوم این گفتگو‌ها هفته آینده در اسلام آباد برگزار شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'