سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ايراد سخنرانی اوباما در كنگره آمريكا نسبت به جلوگيری از فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی

ايراد سخنرانی اوباما در كنگره آمريكا نسبت به جلوگيری از فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی

باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز صبح آخرین سخنرانی سالیانه خود را در مقابل نمایندگان کنگره ایراد کرد.

imageكيهان نوين: اوباما گفت که قصد دارد به جای مطرح کردن برنامه کاری دولتش (مطابق سنت معمول) به مسائل آینده آمریکا بپردازد

رئیس‌جمهوری در بخش صحبت‌هایش به سیاست خارجی پرداخت. او خطاب به گروه تروریستی داعش گفت: «اگر به تعهد آمریکا یا شخص من در اجرای عدالت شک دارید، از اسامه بن لادن بپرسید. یا از رهبر القاعده در یمن که سال گذشته از میان بردیم و یا از مسئول حملات بنغازی که امروز در زندان است».

اوباما از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین دستاوردهایش اشاره کرد و گفت: «ائتلافی جهانی با تحریم و دیپلماسی اصولی ساختیم تا جلوی ایران هسته‌ای را بگیریم. همین الان که صحبت می‌کنیم، ایران برنامه هسته‌ای‌اش را عقب برده، ذخایر اورانیومش را به خارج از کشور فرستاده و خطر جنگی دیگری از سر جهان گذشته».

دونالد ترامپ،‌ نامزد ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان، در توئیتر به این گفته واکنش نشان داد و اعتراض کرد که چرا ذخایر اورانیوم به روسیه فرستاده شده و نه آمریکا.

مبارزه با بیماری ابولا، برقراری توافق تجارت آزاد «تی پی پی» با کشورهای آسیایی و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کوبا سه دستاورد مهم دیگر در عرصه سیاست خارجی بودند که اوباما به آن‌ها اشاره کرد.

رئيس قوه مجریه آمریکا از کنگره این کشور خواست به تحریم اقتصادی کوبا پایان دهد چرا که «جنگ سرد دیگر تمام شده».

اوباما در بخشی از صحبت‌هایش گفت هرگونه سیاستی که مردم را بخاطر نژاد یا مذهب‌شان هدف قرار می‌دهد باید کنار گذاشته شود و تاکید کرد که جهان به آمریکا نه فقط بخاطر تسلیحاتش که بخاطر «تنوع و گشاده‌رویی و احترام ما به تمام مذاهب» احترام می‌گذارد.

رئیس‌جمهور، با اشاره‌ای غیرمستقیم به گفته‌های ترامپ که خواهان ممنوعیت ورود تمام مسلمانان به آمریکا شده، گفت: «وقتی سیاستمداران به مسلمانان حمله می‌کنند، وقتی به مسجدی تعرض می‌شود، وقتی برای کودکی قلدری می‌کنند، این باعث امنیت بیشتر ما نیست… این کار غلط است. و ارزش ما را در چشم جهانیان پایین می‌آورد. دست‌یابی ما به هدف‌هایمان را دشوارتر می‌کند. و به هویت‌مان به عنوان کشور خیانت می‌‌کند».

اوباما در پایان گفت آینده‌ای که آمریکا می‌خواهد شامل است بر «فرصت و امنیت برای خانواده‌هایمان، بهبود سطح زندگی و سیاره‌ای پایدار و صلح‌آمیز برای کودکان‌مان» و چنین آینده‌ای «قابل دسترسی» است.

او گفت چنین آینده‌ای تنها در صورتی به دست می‌آید که جو مسموم در سیاست آمریکا پایان یابد و افزایش خصومت بین دو حزب را از «معدود نقاط پشیمانی» زمان ریاست‌جمهوری خود دانست.

خانواده امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی‌تباری که قبلا سرباز ارتش آمریکا بوده و اکنون در ایران زندان است، به دعوت بعضی نمایندگان کنگره جزو مهمانان سخنرانی بودند. آن‌ها پس از مراسم در اطلاعیه‌ای گفتند از عدم اشاره اوباما به امیر ناراحت هستند.

نیکی هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی، بلافاصله پس از سخنرانی اوباما، پاسخ رسمی حزب جمهوری‌خواه را ارائه داد. خانم هیلی، که والدینش هر دو مهاجرینی هندوستانی هستند، گفت اوباما زیادی شعار می‌دهد و کمتر عمل می‌کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'