سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
احراز هویت عامل انفجار در استانبول

احراز هویت عامل انفجار در استانبول

نهادهای امنیتی ترکیه هویت عامل انتحاری استانبول را “نبیل فضلی”، ۲۸ ساله معرفی کردند. وی متولد عربستان بوده، اما در ۸ سالگی به سوریه رفته و تابعیت این کشور را کسب کرده و تحت عنوان پناهجو در استانبول زندگی میکرد.

1789741کیهان نوین: روز سه شنبه (۱۲ ژانویه/۲۲ دی) در محله سلطان احمد استانبول یک سوء قصد کننده انتحاری خود را منفجر کرد و ۱۰ تن را به کام مرگ کشاند. مقامات ترک بلافاصله هویت عامل انتحاری را شناسایی کردند و گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش سابق) را مقصر دانستند.

خبرگزاری “دوغان” ترکیه در گزارش مربوط به هویت عامل انتحاری استانبول جزئیات بیشتری را منتشر کرد. دوغان می​نویسد: «نام فضلی در تاریخ ۵ ژانویه به عنوان پناهجوی سوری در شهر استانبول ثبت شده و انگشت نگاری از این عامل انتحاری کمک کرده است که هویت او بلافاصله مشخص گردد.»

در این بمب‌گذاری ده گردشگر آلمانی کشته و هفت نفر مجروح شدند. پنج تن از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری هستند.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان چهارشنبه (۱۳ ژانویه/۲۳ دی) به استانبول رفت و ضمن بازدید از صحنه انفجار، حملات تروریستی هدفمند علیه آلمانی‌ها را منتفی دانست.

وزیر کشور آلمان در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) درباره هویت عامل انتحاری با احتیاط سخن گفت و تاکید کرد که هویت این شخص از طریق مدارک نیروهای انتظامی و امنیتی ترکیه مشخص شده است، اما اینکه آیا این مدارک واقعا به او تعلق دارد یا خیر باید روشن شود.

هنوز شخص یا گروهی رسما مسئولیت حمله انتحاری در محله سلطان احمد استانبول را بر عهده نگرفته است. دولت ترکیه ولی با اطمینان “دولت اسلامی” را عامل این سوءقصد معرفی می‌کند. داعش چنین اتهامی را تا کنون نه تایید کرده است و نه تکذیب.

دستگیری​ ها در نقاط مختلف ترکیه در ارتباط با گروه “دولت اسلامی” ادامه دارد. مقامات و رسانه​های ترکیه ارقام متفاوتی را در رابطه با تعداد دستگیرشدگان اعلام کرده‌‌اند.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که ۴ تن در ارتباط با انفجار استانبول دستگیر شدند. رسانه​های ترکیه ولی گزارش می​دهند که تعداد دستگیرشدگان در رابطه با انفجار استانبول بیشتر از آن تعدادی است که مقامات ترکیه رسما اعلام کرده​اند.

خبرگزاری نیمه رسمی “آناتولی” تعداد دستگیرشدگان را ۷۴ نفر اعلام کرده است. این خبرگزاری گزارش داده که ۱۶ تن از افراد دستگیر شده متهم به هواداری از گروه “دولت اسلامی” هستند و در اقدام تروریستی آنکارا دست داشتند. به گزارش آناتولی دستگیرشدگان در هفت استان آنکارا، ازمیر، آنتالیا، کیلیس، شانلی اورفه و مرسین ترکیه بسر می​بردند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'