سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“احتمال لغو سفر ایرانیان به ترکیه درصورت نداشتن ویزا”

“احتمال لغو سفر ایرانیان به ترکیه درصورت نداشتن ویزا”

مقامات وزارتِ خارجه‌ی ترکیه اعلام کرده‌اند بر اساسِ توافقی که با اتحادیه‌ی اروپا داشته‌اند معافیتِ نیاز به ویزا برای مسافرت به ترکیه را در قبالِ شهروندانِ برخی کشورهای جهان، از جمله ایران و روسیه، ازخردادماه ۱۳۹۵ لغو خواهند کرد. پیش از این نیز در پی تنش بین روابط دولت جمهوری اسلامی و  ترکیه، این کشور محدودیت‌هایی را برای ورود اتباع ایرانی اعمال کرده بود.

11111airport-visaکیهان نوین: این تصمیم پس از آن از طریق وب سایت خبری بی‌بی‌سی به زبان ترکی در روز 8 ژانویه 2016 مخابره شده‌ است که مقامات اتحادیه اروپا و ترکیه برای باز گرداندن پاسپورت اتباع ترک به شرایط استفاده از معافیت‌های منطقه شنگنن در قبال محدودیت در ورود اتباع کشورهای دیگر بدون نیاز به ویزا به ترکیه، توافق کرده‌اند.

بر اساس این توافق جدید که از ابتدای ماه خرداد 1395 اجرایی می شود معافیت ویزای سفر به ترکیه برای اتباع 89 کشور جهان از جمله ایران و روسیه لغو وسفر برای گردشگران ایرانی و روس تابع قوانین اخذ ویزا از سفارتخانه ترکیه خواهد شد.

در حالی که مقامات ترک و اتحادیه اروپا دلیل اخذ این تصمیم را حل بحران پناهندگی عنوان کرده‌اند، اما برخی کارشناسان مسائل منطقه، این تصمیم را در پی بروز تنش بین دولت‌های روسیه و ایران با ترکیه به دلیل مسائل منطقه، خصوصا موضوعات مربوط به تضاد منافع این کشورها در سوریه قلمداد می‌کند.

سالانه نزدیک به دو میلیون شهروند ایرانی تبار برای تفریح و گردش به ترکیه خصوصا در فصل تابستان مسافرت می‌کنند که مقصد بخش عمده‌ای از این گردشگران شهرهای آنتالیا، استانبول، قونیه و کوش آداسی است. ایرانیان پس از گردشگران روس و گرجی در رده سوم جدول بازدید کنندگان توریستی از ترکیه هستند.

هم اینک بیش از 50‌ هزار تبعه ایرانی‌تبار در ترکیه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این کشور اعلام پناهندگی کرده‌ و منتظر تعیین تکلیف و پذیرش از سوی کشورهای غربی عمدتا آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'