سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اولين مرخصی سعيد مدنی پس از تحمل ٤سال حبس

اولين مرخصی سعيد مدنی پس از تحمل ٤سال حبس

سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی پس از چهار سال حبس، برای نخستین بار به مرخصی آمد.

imageكيهان نوين: به گزارش خبرگژري ها داخل ، این فعال سیاسی از سال ۱۳۹۰ در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس بود.

سعید مدنی ۱۸ دی ۱۳۹۰ در تهران بازداشت شده بود.

او بر پایه کیفرخواست صادره به دلیل «همکاری با شورای هماهنگی راه سبز، کانون مدافعان حقوق بشر، کمیته دفاع از انتخابات آزاد، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، شورای فعالان ملی – مذهبی و انتشار چندین مقاله و کتاب در زمینه مسایل اجتماعی با هدف سیاه‌نمایی وضعیت کشور» مورد محاکمه قرار گرفت و در ‌‌نهایت به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید به شهر بندرعباس محکوم شد.

به دنبال صدور این حکم، ۳۸۰ نفر از فعالان مدنی، سیاسی، زنان، دانشجویی، پژوهشگران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران به آن اعتراض کردند.

سعید مدنی پیش از این در اسفندماه سال ۱۳۷۹ به همراه گروهی از فعالان ملی مذهبی بازداشت شده بود. او در آن زمان به اتهام «عضویت در گروه‌های غیرقانونی، تبانی جهت ارتکاب جرم و تبلیغ علیه نظام» به چهار سال زندان محکوم شد که پس از تحمل پنج ماه حبس در سلول انفرادی و سپس حدود هفت ماه حبس، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

تمامی متهمان پرونده سال ۱۳۷۹، به زندان‌های چهار تا ۱۱ سال و نیز احکام محرومیت از حقوق اجتماعی از پنج تا ۱۰ سال محکوم شدند. همچنین متهمان این پرونده که از پنج تا ۱۵ ماه در زندان و سلول انفرادی به‌سر بردند، با وثیقه‌های چند ۱۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

سعید مدنی تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه مسایل اجتماعی ایران از جمله «فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی و رفاه اجتماعی» منتشر کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'