سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

“آزاد سازی کامل شهر رمادی بدست ارتش عراق”

ارتش عراق پس از چند روز کشمکش شهر رمادی را از کنترل شبه نظامیان داعش خارج کرد و پرچم این کشور را بر فراز مقر دولت در این شهر افراشته شد. رئیس پارلمان عراق پیروزی سربازان عراقی و “آزادسازی شهر رمادی از تروریسم” را تبریک گفت.

indexکیهان نوین: به گفته یک سخنگوی ارتش عراق، سربازان عراقی پس از چند روز کشمکش شدید سرانجام پرچم ملی عراق را روز دوشنبه (۲۸ دسامبر / ۷ دی) بر فراز مقر دولت در رمادی، مرکز استان انبار، برافراشتند.

ارتش عراق در حال خنثی‌سازی تله‌های انفجاری‌ای است که نیروهای “دولت اسلامی” از خود بر جای گذاشته‌اند.

یحیی رسول، ژنرال بریگاد ارتش عراق، در تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که “رمادی آزاد شده است”.

مجتمع ساختمان‌های دولتی در رمادی آخرین پایگاه داعش در رمادی بود. واحدهای ضدترور روز یکشنبه (۲۷ دسامبر) آخرین پیکارجویان گروه داعش را از آن مجتمع بیرون راندند.

رئيس پارلمان عراق “پیروزی عظیم قهرمانان نیروهای امنیتی” را تبریک گفت.

تسخیر دوباره رمادی که از ۷ ماه پیش در ماه مه گذشته، به تصرف نیروهای “دولت اسلامی” درآمد، یکی از بزرگترین پیروزی‌های ارتش عراق محسوب می‌شود.
در آغاز ماه دسامبر بود که ارتش عراق در حالی که توسط جنگنده‌های هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا حمایت می‌شد، بخش‌هایی از شهر رمادی را از “دولت اسلامی” پس گرفت.

روز سه‌شنبه گذشته (۲۲ دسامبر) ارتش عراق به داخل شهر رمادی پیشروی کرد. پس از آن با مقاومت شدید “دولت اسلامی” روبرو شد و پیشروی آن در طول سه روز گذشته با کندی همراه بود.

نیروهای دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ نزدیک به یک سوم عراق را اشغال کردند.

بیرون رانده شدن نیروهای “دولت اسلامی” از رمادی به منزله شکستی بزرگ برای این شبه‌نظامیان اسلام‌گراست.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان‌، در واکنش به خبر آزادی رمادی توسط ارتش عراق، گفت که باز پس‌گیری رمادی بار دیگر نشان می‌دهد که “نیروهای دولت اسلامی چه در عراق چه در سوریه شکست‌پذیر هستند”.

طبق بررسی انستیتوی تحقیقاتی IHS Jane’s Conflict Monitor که مرکز آن در آمریکاست، شبه نظامیان گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) حدود ۱۴ درصد از مناطقی که در سال ۲۰۱۴ در سوریه و عراق اشغال کرده بودند را در سال ۲۰۱۵ از دست داده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'