سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
در سال جاری کشتار بی رحمانه ی بشار اسد هفت برابر کشتار داعش در سوریه

در سال جاری کشتار بی رحمانه ی بشار اسد هفت برابر کشتار داعش در سوریه

سازمان‌ها و تحلیل‌گران ناظر بر وضعیت سوریه می‌گویند که اگرچه گروه «دولت اسلامی» (داعش) با وحشی‌گری تکان‌دهنده‌‌ی خود توانسته صدر اخبار را به خود اختصاص دهد، اما هم‌چنان این دولت بشار اسد است که عده‌ی بیشتری از مردم سوریه را می‌کشد و در مقایسه با “داعش” و گروه‌های شورشی، سهم به مراتب بیشتری از حدود ۲۵۰ هزار کشته‌ی چهار سال گذشته دارد.

farhangnews_119507-336116-1427266012کیهان نوین: بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام‌‌شده “شبکه سوری برای حقوق بشر” مستقر در بریتانیا، از آغاز سال جاری میلادی تا پایان ماه جولای (هفت ماه)، ارتش اسد و شبه‌نظامیان حامی او، ۷۸۹۴ نفر را کشته‌اند در حالی که در همین مدت تعداد کشته‌شدگان توسط “داعش” ۱۱۳۱ نفر بوده است.

حملات هوایی ارتش اسد تنها در یک روز در ماه آگِست (مرداد)، جان بیش از ۱۰۰ نفر را در یک منطقه‌ی مسکونی در شهر “دوما” واقع در حومه‌ی دمشق گرفت که بسیاری از آن‌ها کودکان و زنان بودند.

“حسن تکولدین” جوان ۲۷ ساله‌ی سوری که خود شاهد این کشتار بود، می‌گوید: «هیچ انسانی توان تحمل آن‌چه اسد بر سر ما می‌آورد، ندارد.»

بسیاری از سوری‌ها معتقدند که به خشونت کشیده شدن قیام مسالمت‌آمیزشان هم‌زمان با “بهار عربی” در سال ۲۰۱۱، به دلیل پاسخ بی‌رحمانه اسد به تظاهرات غیرمسلحانه معترضان بود که خواهان کنار رفتن او بودند. اما از حدود یک سال قبل با سربرآوردن “داعش”، نگاه‌ها از سوی اسد به اعدام‌های دسته‌جمعی و گردن زدن‌های این گروه در سوریه و عراق معطوف شد؛ آن هم در حالی که نیروهای اسد به تاخت و تاز در مناطق دیگر سوریه ادامه می‌دادند.

به گفته‌ی تحلیل‌گران، استفاده‌ی بی‌رویه‌ی اسد از خشونت، باعث قدرتمند شدن “داعش” و دیگر گروه‌های افراطی شده و میلیون‌ها سوری را وادار کرده که سوریه را به مقصد کشورهای همسایه و اروپا ترک کنند.

“امیل حکُیِم”، تحلیل‌گر خاورمیانه در “موسسه‌ بین‌المللی مطالعات استراتژیک” در لندن می‌گوید: «در مواجهه با خشونت وحشتناک داعش ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که دولت اسد منشاء اصلی مرگ و نابودی در سوریه از سال ۲۰۱۱ بوده است. اگر جهان راهی برای مقابله با این مساله پیدا نکند، بحران حل‌نشده باقی خواهد ماند.»

اسد که در حال حاضر کمتر از یک‌سوم خاک سوریه را در کنترل خود دارد در تمام چهار سال گذشته به شکل فزاینده‌ای به نیروی هوایی‌اش به عنوان کشنده‌ترین سلاح خود تکیه داشته است. جنگنده‌های روسی ارتش اسد بدون مقابله بر فراز مناطق تحت کنترل شورشیان پرواز و این مناطق را بمباران می‌کنند. این بمباران شامل بمب‌های بشکه‌ای می‌شود که در واقع محفظه‌های بسته‌ی پرشده با مواد منفجره هستند.

تحلیل‌گران می‌گویند که رهبر رژیم سوریه از طریق کشتار غیرنظامیان به وسیله‌ی بمب‌های بشکه‌ای می‌خواهد آن‌ها را وادار کند که از همراهی شورشیان انصراف دهند و آن‌ها را از مناطق زندگی خود بیرون کنند.

با چنین هدفی، در عرض ده روز در ماه گذشته‌ی میلادی (آگِست)، حدود ۱۳۰۰ نفر در اثر بمباران هوایی “دوما” و نواحی اطراف آن کشته و زخمی شدند و در ماه جولای، ۷ هزار حمله‌ی هوایی در سراسر سوریه توسط نیروهای دولتی انجام گرفت که بیشترین آمار از زمان آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ بود.

با این وجود، شورشیان در ماه‌های گذشته توانسته‌اند خسارات بزرگی به ارتش اسد وارد کنند و پیش‌روی‌هایی داشته باشند. این در حالی است که هیچ‌کدام از مخالفان اسد به نیروی هوایی دسترسی ندارند،

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'