سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بسته شدن مدارس بعضی از ولایات افغانستان بدلیل نا امنی

بسته شدن مدارس بعضی از ولایات افغانستان بدلیل نا امنی

درگیری‌ها و ناامنی در برخی از ولایت‌ها سبب شده تا دروازۀ مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان بسته شود.

Education1-300x204کیهان نوین: مسؤولان در ولایت بغلان می‌گویند که ۱۳ مکتب در بخش‌هایی از مرکز این ولایت به دلیل حضور طالبان بسته شده‌است.

غلام قادر رسولی، رییس معارف ولایت بغلان می‌گوید درگیری‌ها از دوماه به این طرف سبب شده تا بیش از شش هزار دانش‌جو در منطقۀ دند غور شهر پل خمری از رفتن به مکتب باز مانند و ۱۳ مکتب نیز در آن بسته شده‌است.

منطقۀ دند غوری از چندماه به این طرف شاهد حمله‌های طالبان و درگیری آنان با نیروهای امنیتی است و گفته‌هایی نیز وجود دارد که این ولسوالی به دست آنان سقوط کرده‌است.

در همین حال ریاست معارف ولایت ننگرهار نیز می‌گوید که ۱۷ مکتب در ولسوالی اچین این ولایت به روی دانش‌جویان بسته شده‌است.

مسؤولان در ریاست معارف ننگرهار می‌گویند این مکتب‌ها از سوی گروه داعش بسته شده و حدود چهار هزار دانش‌آموز اکنون از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

به گفتۀ آصف شینواری، سخن‌گوی ریاست معارف ننگرهار یک هزار و ۵۰۰ نفر از این دانش‌آموزان دختران می‌باشد.

این در حالی‌ست که تهدیدهای امنیتی در حال حاضر در برخی از ولایت‌های دیگر نیز وجود دارد و حتا در بخشهای دوردست شماری از ولایت‌ها بیش‌تر کودکان از نعمت سواد برخوردار اند.

چندی پیش مسؤولان در زابل نیز گفتند که دروازۀ مکتب در برخی از ولسوالی‌های این ولایت از چندسال به این‌طرف به روی دانش‌آموزان بسته‌است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'