سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش نگرانی ها از تقويت حضور نظامی روسيه در خاک سوريه برای درگیری با آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا به روسیه درباره حمایت نظامی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه هشدار داده است.

1920626_Page__2کیهان نوین: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به همتای روس خود گفت: واشنگتن از برخی گزارشها مبنی بر اینکه مسکو ممکن است در حال برنامه ریزی برای گسترش قابل توجه حمایت های نظامی اش از رئیس جمهور سوریه باشد، به شدت نگران شده است .

به گفته این منبع، وزیر خارجه آمریکا به مقاماتت روسیه هشدار داد چنین اقدامی حتی ممکن است به رویارویی با ائتلاف به رهبری آمریکا منجر شود.
تشديد نگرانی ها درباره تقويت حضور نظامی روسيه در خاک سوريه

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: گزارشهای اطلاعاتی جدید از گسترش طرحهای نظامی روسیه در خاک سوریه حکایت دارد. به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، روسیه در حال ساخت یک پایگاه نظامی در موطن رئیس جمهور سوریه است که روشن ترین نشانه دال بر حمایت رو به گسترش روسیه از رژیم بحران زده اسد است.

به گفته این مقامات، روسیه ضمن ساخت یک برج کنترل هوایی واحدهای مسکونی پیش ساخته برای حدود هزار پرسنل را به یک فرودگاه نظامی شهر بندری لازقیه سوریه انتقال داده است. مسکو همچنین خواهان استفاده از حریم هوایی کشورهای همسایه توسط هواپیماهای ترابری نظامی خود طی ماه سپتامبر شده است.

جزئیات جدید اقدامات روسیه در حالی توسط آمریکا فاش می شود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی این هفته به قوی ترین شکل تاکنون به برخی حمایتهای نظامی و تدارکاتی از سوریه اذعان کرد.

تاکنون پشتیبانی روسیه از رژیم سوریه شامل حمایتهای مالی، اطلاعاتی، مشورتی، تسلیحاتی و تامین قطعات یدکی بوده است. اما تصاویری که هفته گذشته منتشر شد که ظاهرا یک جنگنده روسی را در حال عملیات بر فراز خاک سوریه نشان می دهد و در برخی تصاویر ویدئویی نیروهای رزمی به زبان روسی صحبت می کردند.

این گزارشها منجر به تشدید نگرانی در باره طرح روسیه برای گسترش نقش خود در جنگ داخلی سوریه و نتیجتا تشدید تنشها بین مسکو و واشنگتن با دیدگهای متضادشان در مورد آینده سوریه و حاکم مستبد آن خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در تماس تلفنی با همتای روسی اش نگرانی واشنگتن را به وی منتقل نمود.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، جان کری این مسئله را روشن کرد که در صورت صحت چنین گزارشهایی، اینگونه اقدامات با تشدید بیش از پیش این بحران منجر به تلفات و آوارگی تعداد بیشتری از سوریها خواهد شد و خطر رویارویی با ائتلاف بین المللی در سوریه را همراه دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'