سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کشته شدن یک مادر و فرزند درسوئد توسط پناهجویی از کشور اریتره

کشته شدن یک مادر و فرزند درسوئد توسط پناهجویی از کشور اریتره

سرانجام فاش شد که متهمان به قتل یک مادر و فرزند ۵۵ و ۲۸ ساله سوئدی در فروشگاه زنجیره ای ایکه آ در شهر وستروس دو متقاضی پناهندگی تبعه اریتره هستند.

n00068291-bکیهان نوین: پلیس سوئد که معمولا تابعیت بزهکاران را فاش نمی کند در زیر فشار افکار عمومی مجبور گردید که رسما در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کند که هر دو متهم به قتل تبعه اریتره و متقاضی پناهندگی هستند. اطلاعاتی که از سوی بخش های خبری توسط تلویزیون ملی اس و ت و رادیو سوئد نیز پخش شد.

بانوی سوئدی و قربانی ۵۵ ساله این قتل فجیع یک پزشک بوده است. این مادر و فرزندش هر دو ساکن شهر شلفتئو در شمال سوئد بوده و در حال گذراندن تعطیلات در نزد اقوام خود در وستروس بسر می بردند.

متهمین به قتل که هر دو در بازداشت بسر می برند، یک اریتره ای ۲۳ ساله بنام «یوهانس ماهاری» و اریتره ای ۳۵ ساله ای که در بیمارستان بستری است، هر دو بعنوان متقاضی پناهندگی در قرارگاه پناهندگی «آربوگا» بسر می برده اند.

مدت زمان کوتاهی پس از وقوع قتل پلیس محل زندگی این دو در قرارگاه پناهندگی را مورد تفتیش قرار داده است.

اداره مهاجرت به متقاضیان پناهندگی داخل قرارگاه پناهندگی توصیه کرده است که با رسانه ها مصاحبه نکنند.

پلیس اعلام نموده که مراقبت خود از این قرارگاه را بواسطه خطر حملات انتقامجویانه احتمالی  افزایش خواهد داد. نرده های بلندی در اطراف این قرارگاه کشیده شده است.  پلیس همچنین مراقبت از دیگر قرارگاه های پناهندگی در دیگر نقاط کشور و بخصوص استان وست مانلند  را تشدید کرده است.

برخی از شاهدان عینی در شبکه های اجتماعی نوشته اند که متهم به قتل ۲۳ ساله بهنگام دستگیری توسط پلیس فریاد «الله اکبر» سر داده است اما پلیس هر گونه انگیزه سیاسی  در رابطه با این حمله را رد می کند.

یکی از دو متهم به قتل در تاریخ ۱۳ ژوئیه سال جاری بعنوان متقاضی پناهندگی وارد سوئد شده است و به این ترتیب کمتر از یک ماه پس از ورودش به این کشور یک بانوی پزشک ۵۵ ساله و فرزند ۲۸ ساله اش را در حمله ای جنون آمیز به قتل رسانده است.

در کشورهایی مانند استرالیا متقاضیان پناهندگی که سابقه و هویتشان مشخص نیست حق تردد در جامعه را ندارند اما در سوئد هیچ محدودیتی حتی برای افراد فاقد مدارک شناسایی جهت گردش آزادانه در هر نقطه از کشور وجود ندارد.

پرسشهای زیادی در رابطه با این قتل فجیع بدون پاسخ مانده است. از جمله اینکه جراحات وارده به یکی از دو متهم به قتل که در بخش مراقبتهای ویژه بسر می برد چگونه به وی وارد شده و دیگر اینکه عامل محرک و انگیزه حمله دو متهم به قربانیان چه بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'