سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
لغو پروانه روزنامه 9دی توسط  وزیر فرهنگ و ارشاد

لغو پروانه روزنامه 9دی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی  می‌گوید اگر هفته‌نامه ۹ دی، متعلق به حمید رسایی، بار دیگر “تخلفی” انجام دهد، لغو پروانه خواهد شد.

ali-jannatiکیهان نوین: جنتی امروز، ۱۷ مرداد و به مناسبت روز خبرنگار در ایران در جمع خبرنگاران گفت نشریه ۹ دی به خاطر رعایت نکردن “خط قرمزهایی” که شورای عالی امنیت ملی برای مسائل هسته‌ای تعیین کرده توقیف شده و این “چهارمین بار است که توقیف می‌شود و هربار مدتی کوتاه بعد از رفتن به دادگاه روحانیت به کار خود ادامه می‌دهد.”
او گفته است: “به دلیل اصرار این نشریه بر تخلف و عدم رعایت قانون چنانچه این‌بار با چنین مواردی از سوی ۹ دی مواجه شویم؛ این نشریه بدون توقیف لغو پروانه خواهد شد.”
هفته‌نامه ۹ دی، به مدیرمسئولی حمید رسایی، هفته گذشته برای چهارمین بار توقیف شد. آقای رسایی و هفته‌نامه او در زمره تندترین منتقدان دولت حسن روحانی و به ویژه سیاست خارجی و رویکرد او در مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند.
وزیر ارشاد ایران هفته‌نامه ۹ دی را متهم کرده که “رسما علیه مصوبه شورای امنیت ملی عمل می‌کرد. در بهترین کشورها از نظر دموکراسی نیز شاید در شرایطی خاص چارچوب‌ها و خط قرمزهایی تعیین شود که رسانه‌ها نیز خود را ملزم به آنها می‌دانند.”
انجمن صنفی
آقای جنتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتقادهای خبرنگاران درباره عدم از سرگیری فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پاسخ داد.
او گفت به تصمیم دولت و برای هموار کردن راه فعالیت دوباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وزارت اطلاعات شکایت خود را از این انجمن پس گرفت، اما پس از آن قوه قضاییه اعلام کرد که خود راسا با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مشکل دارد.
به گفته او سپس علی ربیعی، وزیر کار، مامور پیگیری تشکیل انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران در سطح استانی شد تا پس از تشکیل آنها انجمن صنفی تهران به عنوان نماینده آنها عمل کند.
او گفت در عین حال انجمن‌های دیگری نیز تشکیل شده که دولت مانع فعالیت آنها نمی‌شود. به نظر می‌رسد اشاره آقای جنتی به “انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران” باشد که چندی پیش تشکیل شد و اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آن را متهم به مصادره نام تشکل خود کردند.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ پلمب شد و از آن پس اجازه فعالیت نیافته است.
“کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران” که نهادی بین‌المللی است، ایران را هفتمین کشور از حیث سانسور می‌داند.
در سال‌های اخیر ایران همواره در کنار چین و ترکیه یکی از بزرگترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'