سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
فاش نشدن جزئیات طرح حل بحران سوریه توسط دولت جمهوری اسلامی

فاش نشدن جزئیات طرح حل بحران سوریه توسط دولت جمهوری اسلامی

مقام‌های وزارت امور خارجه ایران می‌گویند طرح صلح جدید این کشور به زودی به سازمان ملل ارائه خواهد شد اما جزئیات این طرح را افشا نخواهند کرد.

150806063516_zarif_walid_moallem_640x360_isnaکیهان نوین: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران گفته است طرح صلح چهار ماده‌ای ایران به زودی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد. او از اعلام جزئیات این طرح خودداری کرده و گفته است آنچه طی روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده، گمانه‌زنی است.

حمیدرضا دهقانی، رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران هم شب گذشته با حضور در تلویزیون ایران گفت جزئیات طرح ایران برای حل بحران سوریه برای هیچطرف بین‌المللی مشخص نیست و افشا نخواهد شد.

آقای دهقانی در مورد دلیل اعلام نکردن جزئیات طرح ایران گفت “علت شکست طرح‌ها، رسانه‌ای شدن آنها پیش از توافق طرفین در این زمینه بوده است.”
در این طرح که جزئیات آن در رسانه‌های عربی نزدیک به ایران فاش شده، بر اصلاح قانون اساسی سوریه، تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات تحت نظارت بین‌المللی تاکید شده است.

طی روزهای گذشته، شماری از منابع خبری خبر دادند که قرار است وزیران امور خارجه ایران، سوریه و عربستان به زودی دیدار کنند. از جمله روزنامه الاخبار نوشت که وزیران امور خارجه این سه کشور قرار است در عمان دیدار کنند. این خبر از طرف ایران تائید نشده اما گفته شده که قرار است وزیران امور خارجه ایران و سوریه به طور جداگانه طی روزهای آینده به عمان سفر کنند.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم اخیرا به تهران سفر کرد و با مقامات بلندپایه ایران از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار کرد.

همزمان با سفر ولید معلم، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه هم به تهران سفر کرد و رسانه‌های ایران از دیدار این دو در تهران خبر دادند.
همزمانی این سفرها باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها در باره جزئیات طرح صلح جدید ایران برای حل بحران سوریه شدت بگیرد.

ایران و روسیه از زمان شروع ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ از حامیان دولت بشار اسد بوده‌اند و بر حمایت از او در قبال شورشیان تاکید کرده‌اند.
جنگ داخلی سوریه بیش از دویست هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'