سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
زنان و کودکان قربانیان جدید مواد مخدر در افغانستان

زنان و کودکان قربانیان جدید مواد مخدر در افغانستان

تصویرهایی که از این معتادان به دست نشر سپرده شده اند ، نشان می دهند که این قربانیان، به ویژه کودکان، در وضعیت بسیار بدی به سر می برند.

imagesکیهان نوین: در همین حال، آگاهان هشدار می دهند که با ادامۀ چنین اوضاع، جامعه بیشتر از پیش، به بحران خواهد رفت؛ زیرا اکنون هم، خانواده های این افراد معتاد، اوضاع شکننده یی دارند.

عبدالقدیر، یک تن از باشنده گان کابل در این باره می گوید:”زنان بسیار زیاد شده اند در اینجا. در این وقت ها، چهار پنج نفر شان تازه آمده اند. دولت هم در این باره، هنوز اقدامی نکرده است.”

این قربانیان به جایی رسیده اند که نه بسته گان شان آنان را می پذیرد و نه در اجتماع جا دارند و آنان ناگزیر اند تا به دزدی یا هم به چیزهایی دگر از جمله گدایی دست بزنند و روز و شب شان را بگذرانند.

قدیر، باشندۀ کابل گفته است:”مردم منطقه (پل سوخته)، به خاطر این ها، به مشکلات زیادی دچار هستند.”

ابوذر، باشندۀ کابل گفته است:”این ها را باید گردآوری کنند و منطقه پاک شود مردم که از آزار و اذیت شان خلاص شوند.”

هر کدام از این معتادان مواد مخدر، شماری دیگر را هم با خود به بی سرنوشتی کشانیده اند و این افراد، کسانی جز خانواده های آنان نیستند.

عبدالصمد مشتاق ، استاد دانشگاه گفته است:”شیرازۀ اصلی خانواده را به شدت از هم می پاشاند و بحث هایی مثل تنش، بحث هایی مثل خشونت، منازعات خانواده گی، بی اعتمادی در خانواده، و همچنان از همه مهمتر این که زمینه های اقتصادی خانواده را به شدت محدود می کنند و آسیب می رسانند.”

افغانستان، سال هاست به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ مواد مخدر شناخته می شود. در سال های پیش، تنها بخش اندکی از مواد مخدر تولید شدۀ این کشور، در داخل به مصرف می رسید و در حدود یک میلیون نفر از آن استفاده می کردند؛ اما عواملی چون ناامنی و فقر، باعث شده اند که اکنون شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان، از مرز 3 میلیون هم بگذرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'