سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دیدار هیات افغان با پاکستان

دیدار هیات افغان با پاکستان

یک هیات  افغانستان که تاریخ ۲۲ اسد (مرداد) وارد اسلام آباد شد، با نواز شریف، نخست وزیر و سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و روابط خارجی نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

150813174121_afghan_delegation_pakistan_640x360_apکیهان نوین:  وزارت امور خارجه پاکستان دیدار این هیات با آقای شریف را تایید کرد اما جزییاتی از این دیدار ارائه نکرده است.

ریاست این هیات را صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان بر عهده داشت و معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع و رحمت‌الله نبیل، رئیس اداره امنیت ملی افغانستان نیز در ترکیب آن حضور داشتند.

که در دیدار هیات افغان و سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان، دو طرف “گفت‎وگوی صریح” در مورد روابط دوجانبه افغانستان و پاکستان با یکدیگر داشتند.

به گفته وزارت خارجه پاکستان، این گفت‌وگو شامل وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان، همکاری‌های امنیتی میان دو کشور و روند صلح در افغانستان بوده است.

خبرنامه این افزوده است که مشاور امنیت ملی و روابط خارجی نخست وزیر پاکستان از آمادگی کشورش برای کمک به افغانستان برای فائق آمدن بر مشکلات موجود در این کشور خبر داده است.

سرتاج عزیز گفته دو کشور باید به یکدیگر باور و اعتماد داشته باشند و در مقابل مخالفان و کسانی که تلاش می‌کنند به بی‌اعتمادی میان افغانستان و پاکستان دامن بزنند، بایستند.

آقای عزیز همچنین وعده سپرده که کشورش تمام حمایت‌های ممکن از روند صلح در افغانستان را به عمل خواهد آورد و برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح تلاش خواهد کرد.

گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و مخالفان مسلح این کشور که اوایل ماه ژوئیه آغاز شده بود، با تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان به حال تعلیق درآمد.

از سوی دیگر ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در این سفر، دولت افغانستان از پاکستان خواهد خواست تا در برابر کسانی که علیه افغان‌ها اعلام جنگ می‌کنند، اقدام کند.

سفر هیات بلندپایه افغان به پاکستان پس از سخنان سه روز پیش محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان صورت می‌گیرد که در آن به تندی و به صورت بی‌سابقه‌ای از پاکستان انتقاد کرد.

آقای غنی گفت که شورشیان در خاک پاکستان پناهگاه‌ها و کارخانه‌های تولید بمب دارند و از آنجا علیه افغانستان پیام جنگ می‌فرستند.

به دنبال آن، اداره امنیت ملی افغانستان نظامیان پاکستانی را متهم به حمایت از گروه طالبان کرد و سخنگوی این سازمان به صورت واضحی گفت که نظامیان پاکستان در سازماندهی حملات اخیر به کابل دست داشته‌اند.

پیشتر احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته بود که هیات افغانستان درباره این برنامه عملی مبارزه با تروریسم با رهبران پاکستان گفت‌وگو و “پیام واضح دولت و مردم افغانستان” را به جانب مقابل ارائه خواهد کرد.

او تاکید کرد که افغانستان روابط خود با پاکستان را براساس منافع ملی و بویژه تامین امنیت شهروندان خود برقرار می‌کند و مقام‌های پاکستانی ضمن توجه به این مساله، باید از تروریسم در کشور خود و افغانستان “تعریف یکسانی” داشته باشند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'