سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
آتنا فرقدانی، برنده جایزه جهانی شجاعت در کارتون مطبوعاتی

آتنا فرقدانی، برنده جایزه جهانی شجاعت در کارتون مطبوعاتی

آتنا فرقدانی هنرمند کارتونیست زندانی برنده‌ی جایزه‌ی شجاعت در کشیدن کاریکاتور از سوی شبکه‌ی بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها(CRNI) شد. خانم فرقدانی اولین زن در جهان می باشد که به شکل انفرادی برنده ی این جایزه جهانی شده است.

150110124711_atena_faraghdani_640x360_justiceforiranکیهان نوین: این هنرمند-فعال ایرانی به علت کشیدن و انتشار کارتونی در اعتراض به طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی ایران که حق کنترل موالید و حقوق زنان را در ایران محدود می‌کرد، زندانی شد.

این جایزه‌ی شجاعت در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در مراسمی هم‌زمان با نشست سالانه انجمن کاریکاتوریست‌های مطبوعات آمریکا غیاباً از سوی دکتر رابرت راسل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این شبکه‌ی بین‌المللی به آتنا فرقدانی اهدا خواهد.

شبکه‌ی بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها جایزه‌ی شجاعت خود را به کارتونیستی اهدا می‌کند که تحت خطر شدید قرار داشته یا در اعمال حق آزادی بیان شجاعتی استثنایی و بی‌نظیر نشان داده باشد. این جایزه‌ برای جلب توجه عمومی و رسانه‌ای به شرایط وخیم این افراد شجاع به وجود آمده تا فشار بین‌المللی را متوجه افرادی سازد که حق آزادی بیان و حقوق بشر این کارتونیست‌ها را محدود و نقض کرده‌اند.

پیش از این نیز در سال ۱۳۸۵ مانا نیستانی، کارتونیست ایرانی، موفق به دریافت این جایزه‌ی بین‌المللی شده بود. این جایزه در سال ۲۰۱۴ مشترکا به دو کارتونیست از هند و فلسطین اهدا شد که اولین زنانی بودند که برنده این جایزه شدند.

آتنا فرقدانی هنرمند نقاش و کارتونیست منتقد، فارغ التحصیل رشتهٔ نقاشی از دانشگاه الزهرا است. وی که با معدل کل ۱۹٫۷۸ و رتبه برتر کل دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی در رشتهٔ هنر از دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان این دانشگاه بود، وی به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع گردید.

آتنا فرقدانی در خرداد ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به اتهام های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ماموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش» به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'