سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نابود شدن ۴ هزار هکتار از باغ‌های تهران در طی ده سال

نابود شدن ۴ هزار هکتار از باغ‌های تهران در طی ده سال

معاون وزیر راه وشهرسازی از نابودی حدود ۴ هزار هکتار از باغ‌های تهران طی ۱۰ سال گذشته، به دلیل سیاست‌های غلط ساخت و ساز، خبرداد.

81678228-70026123کیهان نوین:  پیروز حناچی در گفت وگو با پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر اجازه ساخت و ساز و اعطای تراکم مسکونی برای ۳۰ درصد از مساحت باغ در تهران، گفت «در حال حاضر و پس از یک دهه از اجرای این ضابطه، اثری از بسیاری از باغاتی که با این دستورالعمل پروانه ساختمانی گرفتند، موجود نیست.»

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی توضیح داد: «در عمل قوانین مصوب در شورای عالی معماری و شهرسازی اجرایی نشدند و باغات از بین رفتند زیرا آنقدر بارگذاری زیاد و بدون کنترل انجام شد که مجبور شدند برای تامین خدماتی از جمله پارکینگ حتی به عمق زمین نیز نفوذ کنند و در نهایت از آن ۷۰ درصدی که برای باغات در نظر گرفته شد چیزی باقی نماند. با این تصمیمات هم فضای سبز را از دست دادیم و هم تراکم بیش از اندازه به شهرها تحمیل شد.»

به گفته آقای حناچی، بر اساس بررسی‌های شورای عالی معماری و شهرسازی و بنا به اظهارات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، بررسی‌ها حاکی است که تخریب حدود ۴ هزار هکتار باغات در تهران حتمی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تخریب این باغها در کیفیت هوای تهران تاثیرگذار بوده است، اضافه کرد: «در ابتدای دهه گذشته، بسیاری از باغ‌ها در منطقه ازگل تهران نقش بسزایی در کیفیت هوای این منطقه داشت در حالی که هم اکنون از آن باغ‌ها تقریبا چیزی باقی نمانده است و همه تبدیل به ساختمان‌های بلند مرتبه شده‌اند.»

سرعت تخریب‌ها به گفته آقای حناچی از دو دهه پیش آغاز شد، اما در دهه اخیر رشد چشمگیری یافت.

طی سالهای اخیر شهرداری تهران از سوی کارشناسان معماری و برخی از اعضای شورای شهر به بی‌توجهی به تخریب باغ‌ها و صدور مجوز تراکم مازاد ساختمانی در بافت‌های فضای متهم شده است. تهران به دلیل شرایط جغرافیایی و عوامل انسانی، در بسیاری از روزهای سال گرفتار آلودگی شدید هواست و به همین دلیل حفظ فضای سبز در این شهر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شورای شهر دوم تهران به ریاست مهدی چمران طی مصوبه‌ای امکان صدور مجوز ساخت و ساز در ۳۰ درصد از فضای هر باغ را ممکن ساخت تا از تخریب کامل باغ توسط صاحبان آنها به منظور ساخت و ساز جلوگیری شود اما حال معاون وزیر شهرسازی اعلام کرده است که همین قانون موجب شدت گرفتن تخریب باغ‌های تهران شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'