سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
فساد اداری و ثبت لیست افرادی از سپاه در مصدومین حادثه شیمیایی سردشت

فساد اداری و ثبت لیست افرادی از سپاه در مصدومین حادثه شیمیایی سردشت

وابستگان حکومتی از سپاه پاسداران با تقلب اسامی خود را به عنوان مصدومین شیمیایی به ثبت رسانده و از مزایای دولتی استفاده میکنند.

untitled(3)کیهان نوین: از زمان بمباران شیمیایی سردشت تا کنون، اسامی ١٤٠٠ به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت شده است، هر چند طبق آمارهای دولتی، شمار قربانیان شیمیایی‌باران شهرستان سردشت بیش از ٨ هزار نفر عنوان گردیده است.

این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از ثبت غیر قانونی برخی اسامی به صورت غیر قانونی در لیست این افراد هستند.

یک منبع مطلع در این‌باره اعلام کرد: برخی اسامی ثبت شده در لیست مصدومان شیمیایی سردشت، اصلا مصدوم شیمیایی نیستند.

این منبع افزود: اکثر این افراد با استفاده از روابط خصوصی و غیرقانونی و ثبت فرمایشی به عنوان مصدوم شیمیایی در اسامی مصدومین برای دریافت هر نوع خدمات دولتی به ثبت رسیده‌اند.

در همین رابطه و با استناد به گفته‌های افراد نزدیک به دستگاه‌های اداری مربوطه، افرادی که سالم بوده یا درصد مجروحیت آنان جزئی و ناچیز بوده با ارتباطات خاص در کمیسیون‌های تعیین درصد بنیاد شهید و امور ایثارگران، تشکیل پرونده داده و به عنوان جانباز اعلام شده‌اند.

همین منابع می‌گویند: حتی افراد غیرسردشتی هم در اسامی مصدمان به چشم می‌خورند که اصولا این امر اشتباه و غیرقابل قبول است.

از دیگر سو نیز تغییر نرم و معیار توسط کمیسیون‌های تعیین مصدومیت به معضلی دیگر در رابطه با کشف مصدمین و ثبت نام آنها مبدل شده است. به عبارتی اگر فردی تا سال ٨٣ با یک میزان تنگی نفس و امراض پوستی به عنوان جانباز ٣٠ درصد شناخته می‌شد، اگر همان فرد بعد از سال ٨٣ در کمیسیون تشخیص مصدومیت شرکت کند به عنوان فرد سالم تشخیص داده می‌شود.

شهروندان مصدوم بر این باورند که این کمیسیون‌ها برای اینکه مردم را تحت حمایت قرار ندهند ملاک‌ها و نرم‌ها را تغییر داده‌‌اند و می‌گویند: شایسته نیست افراد سالم با تضییع حقوق افراد مصدوم و دارای مشکل حقوق آنان را پایمال کنند و راه حل این مساله هم در راستای شفاف سازی قضیه و رفع ابهامات، معاینه مجدد این افراد است.

برخی از مصدومان شیمیایی بر این باورند که کسانی که دارای مصدومیت شیمیایی نبوده و در اسامی مصدومان به ثبت می‌رسند غالبا وابسته به سپاه پاسداران و دیگر ارگان‌های حکومتی می‌باشند و توانسته‌اند با استفاده از روابط غیرقانونی، اسامی خود را در لیست مصدومان شیمیایی ثبت کنند.

یکی دیگر از مصدومان شیمایی شهر سردشت اعلام کرد که برخی از کسانی که در اسامی مصدومین به ثبت رسیده‌اند، در زمان بمباران شیمیایی بیش از ٣٠ کیلومتر با محل‌های مورد اصابت بمب شیمیایی فاصله داشته‌اند.

‌در حال حاضر شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی دارای بیشترین تعداد مصدومین شیمیایی در ایران است و طبق نظر متخصصان بیوشیمایی، عوارض این حادثه نسل به نسل در بین اهالی سردشت منتقل شده و ماندگار می‌ماند.

شهر سردشت در هفتم تیرماه ٦٦ توسط هواپیماهای حکومت بعث عراق بمباران شیمیایی شده و در کمتر از یک‌ماه پس از این بمباران شیمیایی، ١٤٠ نفر جان خود را از دست دادند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'