سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
رفسنجانی: “بازگشایی سفارت امریکا در ایران غیر ممکن نیست”

رفسنجانی: “بازگشایی سفارت امریکا در ایران غیر ممکن نیست”

مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در دفتر وی در تهران انجام گرفته و روز چهارشنبه در وبسایت گاردین منتشر شده است.

images (6)کیهان نوین: اکبر هاشمی رفسنجانی،  گفته است که بازگشایی سفارت ایالات متحده در تهران، غیر ممکن نیست و “به رفتار طرفین بستگی دارد.”

هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه‌ از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا به عنوان «اقدامی» خوب نام برده و آن را «شکستن یکی از محذورات» توصیف کرده است.

هاشمی رفسنجانی  گفته است که در مذاکرات جاری اتمی، تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا را “شکستیم” و رفع تحریم ها هم گام بزرگی برای پایان دهه ها خصومت میان دو کشور است.

رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی که در دوره ریاستش تلاش هایی برای عادی سازی روابط ایران و آمریکا انجام داده بود، گفته “مذاکره رو در رو بهتر از صحبت از راه دور از طریق رسانه‌هاست.”

او درباره سرانجام مذاکرات اتمی گفته “ایران بسیار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آید.”

روابط سیاسی ایران و آمریکا پس از بحران گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران قطع شد. این گروگانگیری از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ شروع شد و تا ۴۴۴ روز ادامه داشت. طی این مدت جز در موارد نادر و به مدت کوتاه، مقام های دو کشور ارتباط مستقیمی با هم نداشته اند.

هاشمی رفسنجانی گفته “پیش از انقلاب، آمریکا حامی اصلی حکومت شاه بود و پس از انقلاب و در جریان جنگ ۸ ساله ایران و عراق باز هم علیه ما بود… اگر شاهد آمریکایی متفاوت در مذاکرات اتمی باشیم، اثری مثبت بر افکار عمومی ایران خواهد داشت.”

او به نقل قولی از خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی که گفته بود “با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود” اشاره کرده و گفته در این صورت مشکلی با آمریکا نداریم.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش که به پیروزی حسن روحانی انجامید، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهور پیشین ایران، از نامزدی روحانی حمایت کردند.

دور تازه‌ای از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامیو آمریکا حدود یک ماه پس از آغاز به کار آقای روحانی شکل گرفت که تاکنون به یک توافق موقت اتمی انجامیده و طرفین می گویند که احتمال رسیدن به توافق جامع هم بسیار زیاد است.

دو طرف گفته‌اند هرگز تا این اندازه به یک توافق جامع نزدیک نبوده‌اند هر چند یک اختلاف عمده یعنی اصرار ایران بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، همچنان باقی است و آمریکا با آن مخالفت می‌کند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'