سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ردپای بابک زنجانی در سرنوشت نامعلوم یک میلیون بشکه نفت ارسالی به مالزی

ردپای بابک زنجانی در سرنوشت نامعلوم یک میلیون بشکه نفت ارسالی به مالزی

باز هم بابک زنجانی خبرساز شد و این بار جزئیات جدیدی از تخلفاتی که در فروش نفت از طریق وی رخ داده، فاش شد.

images (1)کیهان نوین: در حالی صندوق بازنشستگی صنعت نفت حدود یک میلیون بشکه نفت‌خام به بابک زنجانی فروخته است که مشخص نیست پول فروش این مقدار نفت‌خام توسط نیکو به خزانه بازگشت داده شده است یا خیر؟

در حالی که به گفته کارشناسان گویا موضوع کمی پیچیده ‏تر است. به‌این‌ترتیب که از آنجا که این صندوق قصد داشت نفت را در خلیج‌فارس تحویل بابک زنجانی دهد و وی نیز مدعی بود که کشتی به خلیج‌فارس نخواهد آمد، در نهایت کل قرارداد به شرکت نیکو منتقل شد و نفت نیز در مالزی تحویل زنجانی داده شد.

بنابراین گویا نظر زنجانی در معاملات نفتی ایران بسیار پرنفوذ بوده است و اساسا صندوق بازنشستگی نفتی در فروش نفت دخیل نبوده است، اما هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت طی مصوبه‏ای در تاریخ سوم اردیبهشت ١٣٩١ با مجوز بازاریابی و فروش نفت‌خام توسط صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به میزان روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت‌خام موافقت کرد.

براین‌اساس شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به منظور اجرائی‌کردن مصوبه موردنظر در تاریخ ٢۶ اردیبهشت همان سال با انعقاد قراردادی با شرکت ملی نفت، اقدام به خرید سه میلیون بشکه نفت‌خام جهت فروش به شرکت ایزو (متعلق به آقای بابک زنجانی) کرد.

طبق مستندات موجود حدود یک میلیون بشکه نفت‌خام به ارزش ١٠٣,٢ میلیون دلار (معادل ٨٣میلیون یورو) تحویل خریدار در کشور مالزی شد.اگرچه به دلیل عدم تأدیه وجه حاصل از فروش نفت‌خام توسط خریدار براساس توافق صورت‌گرفته مقرر شد شرکت نیکو از محل وجوه دریافتی از خریدار نفت‌خام، مبلغ ٨٣میلیون یورو (ارزش نفت‌خام فروش‌رفته) به حساب بانک مرکزی واریز کند، اما چگونگی تسویه بهای نفت‌خام فروخته شده مشخص نیست.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'