سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دیدار حسن روحانی با ولادمیر پوتین و رهبران هند و بلاروس دراجلاس سازمان همکاری شانگهای

دیدار حسن روحانی با ولادمیر پوتین و رهبران هند و بلاروس دراجلاس سازمان همکاری شانگهای

روحانی بامداد روز پنجشنبه، ١٨ تیر (٩ ژوئیه)، برای حضور در نشست‌های سران کشورهای عضو گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای وارد شهر اوفا، مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه شد. 

150709071651_rouhani_modi_512x288_afpکیهان نوین: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، آقای روحانی را در فرودگاه مهرآباد تهران بدرفه کردند.

رئیس جمهوری ایران هنگام عزیمت به سوی مسکو در گفتگویی با خبرنگاران، نشست‌های منطقه‌ای را دارای اهمیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی توصیف کرد و گفت: “برگزاری این اجلاس‌ها در شرایطی که جهان از لحاظ اقتصادی از تک‌قطبی بودن و از لحاظ سیاسی از یکجانبه‌گرایی فاصله گرفته است اهمیت مضاعفی دارند و با حضور در آنها می‌توانیم اهداف سیاسی و اقتصادی کشورمان را پیگیری کنیم.”
وی گفت که در سخنرانی‌های خود در روسیه، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را بیان خواهد داشت و در حاشیه این اجلاس، با رهبران کشورهای شرکت کننده دیدار خواهد کرد.

سفیر ایران در مسکو پیشتر گفته بود ملاقات آقای روحانی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بعد از ظهر پنجشنبه صورت می‌گیرد و ملاقات با رئیس جمهوری بلاروس و نخست وزیر هند نیز در برنامه دیدارهای او قرار دارد. حسن روحانی کوتاه مدتی پس از ورود به اوفا در روز پنجشنبه، با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار کرد.
روسیه یکی از اعضای گروه ١+٥ است که در کنار قدرت‌های غربی در مذاکرات برای حل مساله هسته‌ای ایران شرکت دارد و همزمان به دلیل سیاستی که در قبال اوکراین در پیش گرفته، مانند جمهوری اسلامی با تحریم اقتصادی غرب مواجه است.
آقای روحانی در گفتگو با خبرنگاران در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار نظر کرد و گفت: “مذاکرات کشورمان با ١+٥ روزهای حساسی را سپری می‌کند و جمهوری اسلامی ایران خود را برای پسا مذاکره و پسا تحریم آماده می‌کند که به واسطه آن، روابط کشورمان با همه کشورها از جمله کشورهای عضو این دو اجلاس توسعه خواهد یافت.”

سابقه ایجاد سازمان همکاری شانگهای به “معاهده تعمیق اطمینان نظامی در مناطق مرزی” مورخ سال ١٩٩٦ باز می‌گردد که بین کشورهای تاجیکستان، چین، روسیه، قزاقستان و قیرقیزستان امضا شد. به گفته ناظران، انگیزه اصلی امضای این معاهده، نگرانی این حکومت‌ها از گسترش دموکراسی غربی به کشورهایشان و همچنین همکاری علیه گروه‌های مخالف حکومت‌ها، به خصوص جدایی‌طلبان مسلمان بود.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'