سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بازداشت چندين نفر در تظاهرات روز قدس  در تبريز توسط جمهوری اسلامی

بازداشت چندين نفر در تظاهرات روز قدس در تبريز توسط جمهوری اسلامی

نيروهاى امنيتى جمهوری اسلامی ایران در تبريز، مركز استان آذربايجان شرقى، واقع در شمال غرب ايران، چندين تن را در تظاهرات روز قدس بازداشت كردند.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-07-25 09:29:57Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-07-25 09:29:57Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

کیهان نوین: اين بازداشت ها به دليل حمايت تظاهركنندگان از ترك هاى مسلمان اويغور در چين صورت گرفته است.
برپایه اين گزارش، در شهرهای آذربایجان، فعالان مدنی در شهرهای تبریز و اهر با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته هایی حمایت خود را از مسلمان تُرک اویغور نشان دادند. در شهر تبریز معترضان پرچم اویغورها را در دست داشتند.

اين سايت به نقل از شاهدان عینی، گزارش داده كه در جریان این اعتراض در شهر تبریز دستکم ۴ نفر از فعالان هویت طلب در میدان ساعت این شهر بازداشت شده اند. اسامى دو تن از بازداشت شدگان به نام هاى رسول رضوی و حسین رخشانی کیا در شهر تبریز منتشر شده و هویت دیگر بازداشت شدگان مشخص نشده است .

دليل حمايت ترک هاى آذربايجانى در ايران اعتراض به تبعيض عليه ترک‌های اویغور ساکن استان سین کیانگ چین عنوان شده است. ايغورها می گویند دولت مرکزی چین فرهنگ و زبان آنها را تهدید می کند.

در سال‌های گذشته درگیری‌های فراوانی میان فعالان اویغور و دولت مرکزی چین رخ داده است. در آخرین نمونه آن درگیری بین پلیس و یک گروه جدایی‌طلب به کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۳۸ نفر دیگر منجر شد.

به گفته فعالان آذربايجانى ، دولت جمهورى اسلامى ايران به دليل روابط حسنه خود با جمهورى كمونسيتى چين ، به شهروندان ايرانى اجازه حمايت از ايغورهار مسلمان را نمى دهد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'