سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
انتقاد اشتون کارتر ازفعالیت های آزاردهنده جمهوری اسلامی در مسائل خاورمیانه

انتقاد اشتون کارتر ازفعالیت های آزاردهنده جمهوری اسلامی در مسائل خاورمیانه

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه 29 ژوئیه، از دخالت‌های «آزار دهنده» ایران در خاورمیانه انتقاد کرد.

BFFB284E-AEA6-41F6-B9A0-7DC0C3DE42C4_mw1024_s_nکیهان نوین: به نظر می رسد این اظهارات کارتر برای جلب رضایت مخالفان توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا بیان شده باشد.
در روزهای اخیر، مسئولان بلندپایه ای از دولت آمریکا در کمیسیون های مختلف مجالس سنا و نمایندگان آمریکا که جمهوری خواهان اکثریت را در آن ها در دست دارند، حضور یافتند. آن ها تلاش کردند توافق 14 ژوئیه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را «دستاوردی تاریخی» جلوه دهند.
گروه 1+5 از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل شده است. کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد این توافق را تایید یا رد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون دفاع مجلس سنای آمریکا به ریاست سناتور جان مک‌کین، به سخنان کارتر، جان کری وزیر امور خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر خزانه داری آمریکا به علاوه ژنرال مارتن دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، گوش دادند.

کارتر گفت: «به حمایت از دوستانمان در برابر فعالیت های آزار دهنده ایران ادامه خواهیم داد.»

او افزود: «موضع نظامی قوی خود را برای جلوگیزی از هرگونه تجاوز و استحکام امنیت دوستان و همپیمانانمان در منطقه به ویژه اسرائیل و همچنین تضمین دریانوردی در خلیج و نظارت بر نفوذ آزار دهنده ایران، حفظ خواهیم کرد.»

او همچنین حمایت نظامی ایران را از نظام سوریه و حزب الله محکوم کرد.

همچون کری در روزهای اخیر، کارتر از توافق وین دفاع کرد و گفت: «این توافق توافق خوبی است زیرا به طور کامل جلوی دستیابی ایران به اسلحهاتم را می گیرد و می توان از آن اطمینان حاصل کرد.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «این توافق رئیس جمهوری آینده را از هیچ گزینه ای محروم نمی کند.» او در این سخنان به احتمال به کارگیری زور علیه ایران در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش اشاره می کند.

توافق وین به بیست ماه مذاکرات ماراتونی میان ایران و گروه 1+5 پایان داد. این کشورها بر سر لغو تدریجی تحریم های ایران در مقابل تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای این کشور، توافق کردند.

اما این توافق با مقاومت زیادی از سوی کنگره آمریکا مواجه است. قرار است ما سپتامبر آینده بر سر توافق در کنگره رای گیری شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'