سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و روسیه بر سر مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی

«باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری آمریکا و روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی، در رابطه با مسائل مهم بین‌المللی از جمله مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی، بحران اوکراین و همچنین پیشروی‌های گروه دولت اسلامی، داعش در خاورمیانه رایزنی کرد.

imagesکیهان نوین: رسانه‌های خبری روز جمعه بیست و ششم ژوئن گزارش داده‌اند که باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه شامگاه گذشته، در نخستین تماس تلفنی خود طی پنج ماه گذشته، به تبادل نظر پیرامون برخی مسایل مورد علاقه دو طرف پرداختند.

سخن‌گوی کاخ سفید در این رابطه گفته است، روسای جمهوری دو کشور بر اهمیت ادامه اتحاد میان اعضای کشورهای گروه موسوم به ۵+۱ در مذاکرات جاری با ایران، برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، تاکید کرده‌اند.

بنابه گفته سخن‌گوی کاخ سفید، اوباما و پوتین، علاوه بر گفت‌وگو در مورد ادامه جنگ داخلی سوریه، در مورد مسایل مربوط به مقابله با تروریسم، به خصوص جلوگیری از گسترش نفوذ داعش در خاورمیانه گفت‌وگو کردند و تصمیم گرفتند که در آینده نزدیک، وزیران خارجه دو کشور به منظور بررسی این موضوع با یکدیگر دیدار کنند.

در همین رابطه، وبسایت دفتر رییس جمهوری روسیه نیز نوشته است که روسای جمهوری روسیه و آمریکا، در مورد موضوعات مربوط به روابط دو کشور گفت‌وگوهای مفصلی داشتند و به طور تفصیلی به تبادل نظر در مورد وضعیت سوریه پرداختند و در مورد برنامه اتمی ایران نیز گفت‌وگو کردند.

بنابه نوشته وب‌سایت دفتر رییس جمهوری روسیه، طرح مساله اوکراین در تماس تلفنی  اوباما و پوتین مورد تاکید قرار گرفته و دو طرف در مورد اجرای توافقنامه‌های مینسک گفت‌وگو و موافقت کردند که معاونان وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر در زمینه اجرای این توافق‌نامه‌ها با یکدیگر تماس بگیرند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'