سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ورود فاضلاب صنعتی از بندرعباس به خلیج‌ فارس

محمد میرحسینی، کارشناس محیط زیست گفته که فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری از بندرعباس وارد خلیج فارس می‌شود که باعث آلوده‌شدن آبزیان شده است.

images (1)کیهان نوین: محمد میرحسینی گفته که به دلیل ورود این آلودگی‌ها به خلیج فارس، برداشت آبزیان و شناکردن در آب می‌تواند خطرناک باشد.

به گفته این فعال محیط زیستی خورهای «گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «دوهزار» عمده‌ترین راه‌های ورود فاضلاب به سواحل بندرعباس هستند.

میرحسینی می‌گوید افزون بر ورود فاضلاب‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی به خلیج فارس، «تخلیه سوخت قاچاق، حوادث دریایی و تخلیه مواد صنعتی و شیمیایی، تخلیه آب توازن نفتکش‌ها، مانورهای نظامی، حفاری‌های اکتشافی و تأسیسات استخراج و انتقال مواد نفتی، دفع فضولات و مواد سوختی موتورخانه‏‌های کشتی‏‌های بازرگانی» تهدیدهای زیست‌محیطی جدی هستند.

او افزود: «واحدهای صنعتی بزرگ از جمله نیروگاه برق، کارخانه روی، واحدهای دانه‌بندی مواد معدنی، کارخانه سیمان هرمزگان در بندر خمیر، پالایشگاه نفت و آلومینیوم المهدی بندرعباس و کارخانه گچ خمیر تهدیدهای عمده‌ای را متوجه محیط زیست شهر بندرعباس می‌کنند.»

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سالانه بیش از پنج میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس رها می‌شود.

این قاچاقچیان هنگامی که توسط نیروی دریایی و یا گشت‌های ساحلی سازمان حفاطت محیط زیست مورد تعقیب قرار می‌گیرند، از ترس دستگیری با محموله قاچاق سوخت خود را درون آب می‌ریزند.

خلیج فارس یکی از مهم‌ترین محورهای تبادل انرژی در جهان است و سالانه هزاران کشتی و نفتکش عظیم در آن تردد می‌کنند. عبور و مرور این کشتی‌ها باعث آلودگی شدید آب‌های خلیج فارس شده است.

نشت نفت از درون کشتی‌ها و تخلیه مواد زائد آن‌ها، غرق شدن و یا برخورد نفتکش‌ها با یکدیگر زمینه آلودگی‌ها در این آبراه بین‌المللی را فراهم کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'