سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نگرانی حقوق بشر از استفاده‌ بعضی مدرسه های کشور برای مقاصد نظامی

نگرانی حقوق بشر از استفاده‌ بعضی مدرسه های کشور برای مقاصد نظامی

دیده‌بان حقوق بشر خواستار اقدام بی‌درنگ سازمان ملل برای حفاظت از مدرسه ها و دانش آموزان در کشورهای جنگ زده به شمول افغانستان شد. این نهاد از استفاده‌ی بعضی مکاتب کشور برای مقاصد نظامی ابراز نگرانی کرد.

hämtaکیهان نوین: دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای محافظت از دانش‌آموزان و مکتب‌ها اعلامیه‌ای را تصویب کند که تاکنون از سوی ۳۸ کشور تأیید شده است.

زما کورسین نیف رئیس اجرایی بخش کودکان در دیده‌بان حقوق بشر اظهارداشت: “دیده‌بان حقوق بشر بکارگیری از مکتب‌ها را در مقاصد نظامی در دست کم ۲۶ کشور جهان در یک دههی گذشته مستند سازی کرده است. ما دیدیم که مکتبها در سوریه، لیبیا، نایجریا، افغانستان و پاکستان برای مقاصد نظامی به کار می‌روند در نتیجه شورای امنیت برای جلوگیری از حمله برمکتبها و استفادهی سوء از آنها دست به کار شد.”

قندهار یکی از ولایت‌هایی است که هنوز هم در آن ده‌ها مکتب از بهر ناامنی‌ها بسته مانده‌اند.

محمد عیسی دانشجوی دانشگاه قندهار از ۲ سال بدینسو در خانهی خود زمینهی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان را بگونهی رایگان فراهم ساخته است.

وی می‌گوید: “ممکن است در اینجا حیوانات هم زنده‌گی کرده نتوانند؛ اما من خواستم تا تجاربم را با این کودکان شریک سازم”.

یکی از دانش‌آموزان پسر این مکتب گفت: “صبح که می‌آیم سردی است و چاشت گرمی می‌شود و مکتب‌های دیگر نیز از ما دور هستند”.

شماری از اعضای مجلس نیز وضعیت آموزش وپرورش را در ولایت‌های ناامن کشور بسیار نگران کننده می‌دانند.

عبدالولی نیازی نماینده‌ی مردم بدخشان در مجلس گفت: “اگر حکومت توجه نکند و امنیت مکتب‌ها را از سنگر دوست و دشمن خلاس نکند، اگر مکتب قرارگاه‌های اردو، پولیس و قرارگاه طالبان باشند، معلم و دانش‌آموز چگونه می‌توانند به آنجا بروند”.

آمارهای وزارت معارف نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰۰ مکتب در سراسر کشور از بهر تهدیدهای برخاسته از طالبان و گروههای شورشی دیگر بسته هستند و صدها هزار دانش آموز از رفتن به مکتبها محروم شده‌اند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'