سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عضو یک زن در  دادگاه عالی افغانستان برای اولین بار

عضو یک زن در دادگاه عالی افغانستان برای اولین بار

گزارش‌ها از ارگ ریاست جمهوری حاکی است که محمد اشرف غنی یک زن را به عنوان عضو شورای عالی دادگاه عالی افغانستان معرفی کرده است.

hämta (1)کیهان نوین: معرفی خانم رسولی به عنوان عضو دادگاه عالی کشور در تاریخ افغانستان بی‌سابقه خوانده شده است.
پیش از این هیچ زنی عضویت دادگاه عالی افغانستان را نداشته است.
منابعی در ارگ ریاست جمهوری تایید کرده‌اند که انیسه رسولی از سوی محمد اشرف غنی به عنوان عضو شورای عالی دادگاه عالی معرفی شده است.

به گفته منابع قرار است خانم رسولی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی شود.
دادگاه عالی افغانستان ۹ عضو دارد که بر اساس قانون اساسی، اعضای آن از سوی رئیس جمهوری معرفی و در صورت گرفتن رای اعتماد عضویت دادگاه عالی را به دست می‌آوردند.

فوزیه کوفی، از اعضای مجلس نمایندگان در رابطه با معرفی خانم رسولی به عنوان عضو شورای عالی دادگاه عالی افغانستان نوشته است: “ضمن اینکه گزینش بانو رسولی در این پست مهم قضایی را به فال نیک می‌گیرم آرزو دارم نمایندگان مردم نیز با خرد باوری وعدالت اندیشی به قاضی انیسه رسولی اعتماد کنند.”
انیسه رسولی، بنیانگذار و رئیس انجمن قضات زنان در افغانستان است و سابقه کار در نهادهای قضایی را دارد.

در چهارده سال گذشته، پیشرفت زنان در بخش های مختلف اجتماعی و سیاسی چمشگیر بوده است، اما خانم ها هیچگاه عضو دادگاه عالی نبوده اند.
پیشتر، سازمان ملل با انتشار گزارشی در مورد وضعیت نظام قضایی افغانستان اعلام کرد که این سیستم تاکنون نتوانسته به عنوان جایگاهی برای احقاق حقوق زنان و دختران افغان مطرح شود.

سازمان ملل گفته است که مرد ساری یک دست در نظام قضایی افغانستان، باعث شده است عوامل خشونت علیه زنان از سوی مردان که باوری چندانی به دموکراسی و حقوق مساوی میان زن و مرد ندارند، بررسی شود.

این سازمان می گوید، در برخی موارد قبل از اینکه قاضی، پرونده ای که در آن خشونت علیه زنان صورت گرفته را بررسی و مطالعه کند، زن طرف دعوا را از “عینک خیر اخلاقی” می بیند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'