سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عدم تعهد شفاف سازی جمهوری اسلامی تا پیش از توافق نهایی

عدم تعهد شفاف سازی جمهوری اسلامی تا پیش از توافق نهایی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تهران تا پیش از توافق نهایی هسته‌ای نمی‌تواند تعهدی نسبت به انجام پروتکل الحاقی و دیگر تمهدیدات پیش‌بینی‌شده برای شفاف‌سازی هسته‌ای بدهد.

imagesکیهان نوین:  رضا نجفی روز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد با اشاره به بحث پروتکل الحاقی و کد موسوم به ۳.۱ گفت: «این مسائل هنوز موضوع بحث هستند و من فکر می‌کنم که باید تا آماده شدن متن نهایی [توافق هسته‌ای] صبر کنیم».

وی تاکید کرد جمهوری اسلامی در شرایط کنونی که مذاکرات هسته‌ای هنوز به سرانجام نرسیده است، نمی‌تواند درباره هیچ چیزی پیش‌داوری کند.

پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس بین‌المللی این امتیاز را می‌دهد که دسترسی گسترده‌تری به اماکن مشکوک داشته باشند و کد ۳.۱ نیز ایران را متعهد می‌سازد که هر ساخت و ساز جدیدی در تاسیسات هسته‌ای خود را از قبل اطلاع دهد.

این میان اما بحث دسترسی به اماکن نظامی ایران در روزهای اخیر به موضوع مناقشه تبدیل شده است. رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که ایران چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز فرانسه خاطرنشان ساخته‌اند که توافق هسته‌ای نهایی با ایران باید امکان بازدید از مراکز نظامی آن را هم فراهم آورد.

با این حال نماینده جمهوری اسلامی  در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای تا مهلت تعیین‌شده، ۱۰ تیر، ابراز خوشبینی کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه اظهارات لورا کندی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز بازتاب داده که در نشست روز پنج‌شنبه شورای حکام این نهاد، مسئله کد ۳.۱ و پروتکل الحاقی را مطرح کرده است.

به گفته او، این مسئله اهمیتی اساسی دارد که ایران مقررات کد اصلاحی ۳.۱ را بدون فوت وقت اجرا کند.

خانم کندی همچنین بر ضرورت تن دادن ایران به پروتکل الحاقی آژانس نیز تاکید کرده است.

این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد تنها دو ساعت قبل از بازدید از اماکن مورد سوءظن خود، قصد خود را به مقامات ایران اطلاع دهند. در عین حال بازرسان آژانس اجازه گردآوردن نمونه‌هایی مانند خاک را نیز خواهند داشت که با بررسی آن می‌توان به فعالیت‌های هسته‌ای در محیط اطراف پی برد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'