سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

روز جهانی کار و کودکان کار در ایران

دوازدهم ژوئن برابر با ٢٢ خرداد ماه به عنوان روز جهانی «مبارزه با کار کودکان» نام‌گذاری شده است. هدف از نام گذاری این روز توجه ملت‌ها و دولت‌ها به اهمیت آسیب‌شناسی این پدیده ناهنجار و آشنایی با فعالیت‌های کشورهای عضو آن است.

images(7)کیهان نوین: جمهوری اسلامی با پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک متعهد شده است کودکان را در برنامه‌ریزی‌های کلان خود در اولویت قرار دهد.

اما این پدیده در جمهوری اسلامی به دلیل نبود متولی اصلی جدا از راه حل، حتی آمار دقیقی در رابطه با آن وجود ندارد و تاکنون از سوی حکومت به رسمیت شناخته نشده است. به گونه‌ای که در آستانه این روز تنها بر ثبت آن در تقویم رسمی کشور از سوی شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری تاکید شده است.

در این میان به رسمیت شناختن آسیب‌های اجتماعی یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است.

این دولت با وجود اینکه ١١ دستگاه را مسئول رسیدگی به کودکان کار کرد، اما همچنان ضعیف‌ترین بخش بودجه سال ٩٣ باز هم به بخش اجتماعی اختصاص یافت و در سیاست گذاری‌ها بخش اجتماعی نادیده گرفته شد و حکومت هنوز نگاه کلانی به این حوزه ند‌‌‌ارد‌‌‌.

منظور از کار کودک، درگیر کردن کودکان در فعالیت‌های درآمدزایی است که مانع از تحصیل، آموزش و برخورداری آنان از امکانات اولیه رشد فردی و اجتماعی می‌شود و می‌تواند با آسیب و بهره‌کشی همراه باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'