سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
توافق نامه 10میلیون دلاری میان عربستان و فرانسه

توافق نامه 10میلیون دلاری میان عربستان و فرانسه

عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی درباره سفر تاریخی شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به پاریس گفت که پادشاهی سعودی و پاریس توافقنامه هایی به قیمت 12 میلیارد دلار امضا کردند.

کیهان نوین: الجبیر که در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود سخن می گفت افزود که توافقنامه های خرید اسلحه از فرانسه از جمله محورهای گفت و گو در روز چهارشنبه بود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به 10 توافقنامه امضا شده با سعودی گفت که از جمله این توافقنامه ها فروش 21 هلیکوپتر از نوع ایرباس H145 به قیمت 500 میلیون دلار است.

H145 که پیشتر به EC145 شهرت داشت، هلیکوپتری سبک دو موتوره است که معمولا در زمینه اورژانس و گشت های مرزی کاربرد دارد.

فابیوس افزود که توافقنامه ای درباره تحقیقات مشترک با فرانسه، در زمینه ساخت دو نیروگاه اتمی در سعودی است از جمله توافقنامه های امضا شده است.

الجبیر نیز در زمینه نیروگاه های اتمی گفت که سعودی در پی به دست آوردن تکنولوژی پیشرفته از فرانسه است.

در همین حال وزیر دفاع سعودی به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات بر سر قیمت قایق های گشت دریایی فرانسه که شرکت DCNS آن ها را ساخته، ادامه دارد.

شبکه العربیه به نقل از منابع آگاه از این توافقنامه ها گزارش داده است که امضای توافقنامه های جدید، نشان از رشد روابط میان ریاض و پاریس دارد. این منابع افزودند که توافقنامه های منقعد شده «نخستین نشانه های ائتلاف بسیار قوی تر سعودی- فرانسوی است و در ماه های اندک آینده، میزان نزدیکی این دو همپیمان بروز خواهد کرد.»

این منابع می گویند که توافقنامه هایی که برپایه سرمایه گذاری های سریع با این مبالغ بزرگ منعقد شده، نشان از وجود عزمی از سوی سعودی در مسیر اجرای سیاست های خود است. همچنین این توافقنامه ها پس از آن منعقد می شود که ماه می گذشته، پادشاهی سعودی، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه را برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج دعوت کرد؛ دعوتی که شمار اندکی از روسای کشورهای خارجی آن را دریافت کرده اند.
ی

ک منبع دیگر که از جزئیات توافقنامه ها آگاه است، به العربیه گفت که به جز یک میلیارد دلاری که برای خرید مستقیم اختصاص یافته است، بر سر 11000000000 دلار نیز برای سرمایه گذاری مستقیم توافق شده و بر سر تمام توافقنامه ها، مسئولان بدون واسطه مذاکره می کنند.

این منبع افزود که «سعودی ها هلیکوپترها را به دلیل قیمت معقول آن ها خریدند و تعدای از پیشنهادها، همچنان در مرحله مذاکره قرار دارند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'