سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بیش از دو میلیون کودک مشغول کارهاى شاقه در کشور

بیش از دو میلیون کودک مشغول کارهاى شاقه در کشور

مسوول يک اتحاديۀ کارگران می گويد که به دليل مشکلات موجود در کشور تعداد اطفال کارگر با گذشت هر روز بيشتر شده و فعلا حدود دو ميليون طفل در سطح کشورمصروف کارهاى شاقه می باشند .

hämtaکیهان نوین: این مطلب را داکتر محمد عادل رييس اتحاديه سراسرى زحمت کشان و کارگران افغانستان در يک مصاحبۀ اختصاصى به روز جمعه ٢٢ جوزا به آژانس خبرى پژواک اظهار کرد.

وى افزود که از روز جهانى مخالفت با کار شاقۀ اطفال همه ساله در ٢٢ جوزا در افغانستان و تمام کشورهاى دنيا تجليل بعمل مى آيد.

عادل گفت ، اتحاديه آن ها ازچند سال به اين سو درمخالفت با کار شاقۀ اطفال در سطح کشور مبارزۀ را آغاز کرده اند و دراين مدت براى شمارى از اطفال کارگر زمينه کار مناسب را فراهم نموده اند .

بر بنياد معلومات موصوف، فعلا حدود دو ميليون طفل در سطح کشور بجاى اين که تعليم بيبنند، مصروف انجام کارهاى شاقه می باشند.

وى می گويد، انجام کارهاى شاقه نه تنها بر وضعيت صحى، روانى وفزيکى اطفال تاثير منفى بجا ميگذارد بلکه آينده آن ها رانيز آسيب می رساند .

عادل گفت، به اساس يک سروى که تازه اعلام گرديده حدود سه و نيم ميليون تن در افغانستان به مواد مخدر معتاد می باشند که سى درصد آن ها را اطفال تشکيل می دهد .

به گفته وى، ادامه جنگ ها، فقر، بى روزگارى دلايلى بوده است که اطفال را بجاى تعليم مصروف کارهاى شاقه نموده است.

رييس اتحاديه سراسرى زحمت کشان و کارگران افغانستان در ادامه صحبت هاى خود گفت که کشته شدن يک تعداد از بزرگان خانواده ها سبب شده که اطفال اين فاميل ها به خاطر به دست آوردن نفقه فاميل شان به انجام کارهاى شاقه بپردازند .

افزون بر آن وى افزود که بزرگان برخى خانواده ها معيوب می باشند و يا برخى فاميل ها که مشکلات فوق، دامنگير شان نبوده اما برعکس مزد مناسب دريافت نمی توانند که مشکلات اقتصادى خانواده شان مرفوع سازد.

عادل اظهارنگرانى کرد که يک تعداد زياد ازخانواده ها به دليل مشکلات موجود در کشور از خانه و کاشانۀ شان بيجا شده اند.

به باور موصوف، مشکلات ياد شده سبب شده که خانواده ها در کنار بزرگان شان؛ اطفال خود را نيز براى پيدا کردن مزد به انجام کارهاى شاقه تشويق نمايند.

وى ازحکومت وحدت ملى خواست که به طبقۀ کارگر توجه جدى مبذول داشته و اقدامات لازم را در راستاى حل مشکلات آن روی دست گيرد.

اوگفت : “اطفال امروز، آينده فرداى افغانستان ميباشد، حکومت بايد زمينه تعليم و صحت اين آينده سازان کشور را فراهم نمايد.”

داکترعادل همچنان از سکتور خصوصى خواست تا در مراکز تعليمى و صحى شان، زمينه عرضه خدمات صحى و آموزش به اطفال کارگر را فراهم کنند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'