سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کذب دانستن مشارکت جمهوری اسلامی در بمب گذاری آرژانتین از سوی علی اکبر ولایتی

کذب دانستن مشارکت جمهوری اسلامی در بمب گذاری آرژانتین از سوی علی اکبر ولایتی

بمبگذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ منجر به مرگ ۸۵ نفر و زخمی شدن حداقل ۱۵۰ نفر شد.

150430044559_sp_amia_624x351_reuters کیهان نوین: جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان مدت‌هاست که متهمان اصلی این بمب‌گذاری هستند. جمهوری اسلامی  همواره دخالت خود در این بمبگذاری را تکذیب کرده است.

یک دادگاه آرژانتینی در ارتباط با این بمب‌گذاری، برای شماری از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس‌جمهوری وقت ایران) و علی اکبر ولایتی (وزیر امور خارجه وقت) حکم جلب صادر کرد.

ولایتی در مصاحبه با شبکه خبری C5N آرژانتین، اتهام‌های مطرح شده علیه جمهوری اسلامی  را بی‌پایه و اساس، اشتباه و دروغ خواند.

در سال ۱۹۹۴ در انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در مرکز بوئنوس‌آیرس ۸۵ نفر کشته شدند و ساختمان هفت طبقه این مرکز فروریخت
این شبکه خبری در کنار مصاحبه با ولایتی، گفت‌و‌گویی با محسن ربانی، رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی  در آرژانتین پخش کرد که در آن نیز ربانی دخالت جمهوری اسلامی  در بمبگذاری بوئنوس آیرس را رد کرد.

پرونده بمبگذاری آمیا پس از مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان این پرونده بار دیگر در رسانه‌ها به طور گسترده مطرح شده است.

آقای نیسمان ساعاتی پیش از آن که اسناد و مدارکی علیه کریستینا فرناندز د کرشنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین را به مجلس این کشور ارائه کند، با شلیک گلوله به سرش کشته شد.

بر اساس گزارشی که آقای نیسمان تهیه کرده بود، مقام‌های بلندپایه آرژانتین سعی می‌کرده‌اند در ازای معاملات تجاری کلان، جمهوری اسلامی را از اتهام دست‌داشتن در این بمب‌گذاری تبرئه کنند.

اخیرا دادگاه تجدیدنظر در آرژانتین، پرونده ادعاهای مطرح شده علیه خانم کرشنر را مختومه اعلام کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'